Výsledky kontrol OIP v oblasti VTZ za rok 2023

SÚIP a OIP v rámci inspekce BOZP kontrolovaly na základě své působnosti dle zákona o inspekci práce dodržování povinností vyplývajících z právních předpisů k zajištění bezpečnosti práce, k zajištění bezpečnosti provozu technických zařízení se zvýšenou mírou ohrožení života a zdraví a dále také dle právních předpisů o bezpečnosti provozu VTZ. Výše uvedená kontrolní činnost v oblasti BOZP byla standardně rozdělena mezi inspektory BOZP a inspektory VTZ.
V roce 2023 provedli inspektoři BOZP a VTZ v rámci své kontrolní činnosti u právnických osob a podnikajících fyzických osob celkem 8 406 kontrol, což je o 1 174 kontrol více, jak v předcházejícím období. Z tohoto celkového počtu se jednalo o 5 639 kontrol v oblasti BOZP a 2 767 kontrol v oblasti VTZ.

Mimo již popsané kontrolní činnosti v oblastech BOZP a VTZ byly výše uvedenými inspektory na OIP také v roce 2023 provedeny:

  • v počtu 1 864 vyjádření k projektovým dokumentacím staveb, určených pro užívání ve veřejném zájmu nebo jako pracoviště fyzických osob, což je o 145 méně, jak v předchozím období,
  • účasti na 1 015 kolaudačních řízeních, což je o 27 více, jak v předchozím období.

Mimo hlavní kontrolní činnost bylo v rámci vedlejší činnosti provedeno také 262 kontrol, z toho 186 v oblasti BOZP a 76 kontrol v oblasti VTZ.

Provedenými kontrolami bylo zjištěno celkem 20 171 porušení v oblastech BOZP a VTZ, což je o 3 709 porušení více, jak v předcházejícím období. Mezi nejčastější kontrolní zjištění patřila v oblasti BOZP:

  • chybějící či neúplná školení zaměstnanců o právních a ostatních předpisech k zajištění BOZP včetně návodů výrobců pro obsluhu daných zařízení a místních provozních bezpečnostních předpisů (dále jen „MPBP“),
  • chybně nebo nedostatečně vyhodnocená rizika pro pracovní činnosti (zejména nevyhledání a nevyhodnocení rizik v rámci pracovních a technologických postupů),
  • nevhodné organizace práce ze strany zaměstnavatelů,
  • nebezpečné pracovní postupy tolerované zaměstnavateli,
  • neseznámení zaměstnanců s příslušnými riziky ohrožujícími život a zdraví na pracovišti,
  • nevhodné stavy pracovišť a pracovních prostředí vzhledem k bezpečnostním požadavkům (např. poškozené podlahy, nezajištěná místa s rizikem pádu z výšky nebo do hloubky apod.).

V oblasti VTZ se jednalo o:

  • zanedbané údržby používaných zařízení,
  • nedostatečné kontroly používaných zařízení,
  • chybějící revize používaných zařízení.

Za porušení právních předpisů bylo v roce 2023 v oblastech BOZP, VTZ a v oblasti ochrany zdraví před škodlivými účinky návykových látek uloženo celkem 827 pokut, což je o 231 pokut více, jak v předcházejícím období, ve výši 38 636 500 Kč, což je o 9 838 700 Kč více, jak v předchozím kontrolním období v roce 2022.

Stejně jako v předchozím období, tak i v roce 2023 byly kontroly prováděny především na základě stanovené kontrolní činnosti, a to dle jednotlivých specializací. V rámci ní uvedení inspektoři BOZP a VTZ kontrolovali dodržování právních a ostatních předpisů k zajištění bezpečnosti práce v oblastech stavebnictví, dopravy, zemědělství a potravinářského průmyslu, lesnictví a dřevozpracujícího průmyslu, zpracovatelského průmyslu zahrnujícího i hutnictví a strojírenství, terciární sféry včetně manipulace s břemeny a skladování. Dále se také kontrolní činnost zaměřovala na dodržování povinností vyplývajících z právních předpisů k zajištění bezpečnosti provozu technických zařízení se zvýšenou mírou ohrožení života a zdraví a právních předpisů o bezpečnosti provozu VTZ, kterými jsou zdvihací zařízení (dále jen „ZZ“), elektrická zařízení (dále jen „EZ“), plynová zařízení (dále jen „PZ“) a tlaková zařízení (dále jen „TZ“). Kromě toho se kontrolní činnost v roce 2023 zaměřila na dodržování bezpečné práce s nebezpečnými chemickými látkami a směsmi a na kontroly v rámci integrované inspekce dle zák. č. 224/2015 Sb., ale také i na dodržování povinností dle zák. č. 65/2017 Sb., jenž se zabývá ochranou zdraví před škodlivými účinky návykových látek.

Zároveň v tomto období probíhaly i následné kontroly BOZP a VTZ, včetně kontrol dodržování předpisů na základě podnětů směřujících do oblasti bezpečnosti práce. V roce 2023 obdržely orgány inspekce práce v rámci činnosti BOZP celkem 758 podnětů ke kontrole, z nichž jejich převážná část se týkala bezpečnosti práce, v menším zastoupení pak byla spjata s bezpečností technických zařízení, včetně těch vyhrazených.

Nedílnou součástí práce inspektorů BOZP a VTZ bylo poskytování bezúplatných základních informací a poradenství týkající se ochrany pracovních vztahů a pracovních podmínek. Dotazy se týkaly např. nové legislativy k VTZ účinné od 1. 7. 2022 (např. požadavky na zajištění jejich bezpečnosti, požadavky na odbornou způsobilost k výkonu činnosti na nich, provádění revizí a zkoušek, školení obsluhy, odnětí nebo omezení oprávnění nebo osvědčení o odborné způsobilosti apod.), povinností zaměstnavatele při vzniku PÚ, oblasti pracovnělékařských prohlídek, k naplňování povinností zaměstnavatele k poskytování OOPP na pracovištích apod. Dále také na platnosti osvědčení, např. odborně způsobilé osoby (dále jen „OZO“) k zajišťování úkolů v prevenci rizik, dále koordinátorů BOZP na staveništích.

Elektrická zařízení

Z výsledků a statistiky pracovních úrazů na elektrických zařízeních jednoznačně plyne, že je potřeba se této oblasti patřičně věnovat. V oblasti pracovní úrazovosti došlo k nárůstu smrtelných pracovních úrazů. Nejčastějšími příčinami pracovních úrazů na elektrických zařízeních jsou nedostatečné osobní předpoklady spolu s používáním nebezpečných pracovních postupů nebo způsobů práce a špatně nebo nedostatečně odhadnutým rizikem.

Kontrolní činnost u elektrických zařízení se v rámci hlavního úkolu zaměří zejména na implementaci zák. č. 250/2021 Sb., a jeho prováděcích předpisů, tj. NV č. 190/2022 Sb., a NV č. 194/2022 Sb., a to především v oblasti vyhledávání a prevence rizik, údržby, kontrol a revizí zejména starších strojů a zařízení, organizace práce, průvodní a provozní dokumentace, odbornou způsobilost a v zajištění ochrany před úrazem elektrickým proudem.

Kontroly měly mít rovněž preventivní a pedagogický charakter, neboť je vhodné formou osvěty informovat zaměstnavatele o nové legislativě a taktéž přimět zaměstnavatele k dodržování právních a ostatních předpisů.

Kontroly byly zaměřeny zejména na:

  • vyhledávání, hodnocení rizik a přijímání opatření při provozování činnosti v oblasti EZ,
  • školení, seznamování s předpisy ve vztahu k provozovaným elektrickým zařízením a k práci ve výškách,
  • pracovní postupy (práce pod napětím, práce ve výškách apod.),
  • zpracování vlastního seznamu pro poskytování OOPP na základě vyhodnocení rizik podle konkrétních činností,
  • ochranu před úrazem elektrickým proudem,
  • provedení elektrických instalací,
  • pohyblivé a poddajné přívody,
  • provozní dokumentace elektrických zařízení,
  • dodržování postupů při pracích v prostorách s nebezpečím výbuchu dle písemné dokumentace o ochraně před výbuchem a její vedení tak, aby odpovídala skutečnosti
  • odbornou způsobilost pracovníků v elektrotechnice,
  • revize a kontroly elektrických zařízení,
  • implementace do běžného provozu nové legislativy.

V rámci kontrolní činnosti bylo v dané oblasti v roce 2023 provedeno celkem 595. Při kontrolách bylo zjištěno celkem 1 180 nedostatků představujících 1 315 porušení závazných právních předpisů. Dále bylo v rámci kontrol navrženo 227 TOO.

Z celkového počtu zjištěných nedostatků bylo v 5 případech uloženo, podle ust. § 7 odst. 1 písm. h) zákona o inspekci práce, opatření k odstranění zjištěných nedostatků. V ostatních případech nebylo vydáno opatření, protože opatření nešlo vydat nebo nedostatky byly odstraněny zpravidla v průběhu kontrol.

Nejčastěji byl kontrolovanými subjekty porušován zákoník práce v jeho části páté, zák. č. 309/2006 Sb., NV č. 101/2005 Sb., NV č. 378/2001 Sb. a zák. č. 250/2021 Sb.

Při kontrolách v souvislosti s plněním úkolu 23.1.134 bylo u kontrolovaných subjektů nejčastěji zjišťováno, že:

  • provozovali VTZ EZ bez průvodní nebo provozní dokumentace (nejčastěji se jednalo o starší provozy),
  • provádí svými odborně způsobilým zaměstnanci opravy VTZ EZ, které provozují, bez patřičného oprávnění vydaného povinnou osobou (TIČR),
  • nepověřily písemně osobu odpovědnou za stav a provoz EZ,
  • zaměstnavatel nevyhodnotil elektrická rizika pro obsluhu a práci na EZ a nepřijal případná opatření ke snížení působení těchto rizik,
  • pro provoz VTZ EZ nemají zpracován vůbec nebo nedostatečně řád prohlídek, údržby a revizí,
  • provozované VTZ EZ nebylo revidováno ve stanovených lhůtách,
  • provozované EZ nebylo řádně udržováno a kontrolováno,
  • v elektrických rozvaděčích nebyly jistící přístroje označeny tak, aby jištěné obvody bylo možno snadno rozeznat, nebyly označeny elektrické kabely, nebyly utěsněny průchodky atd.,
  • části elektrické instalace nebyly mechanicky pevné a spolehlivě upevněné,
  • kryty chránicí před dotykem na živé části byly poškozené, případně demontované,
  • prodlužovací a pohyblivé přívody nebyly kladeny tak, aby nemohly být poškozeny,
  • nebyl volný přístup k elektrickým rozvaděčům (uložené předměty a materiály),
  • nebylo dodrženo daných postupů při pracích v prostorách s nebezpečím výbuchu dle písemné dokumentace o ochraně před výbuchem, popřípadě dokumentace ochrany před výbuchem nebyla vedena tak, aby odpovídala skutečnosti.

Shrnutí:

V rámci kontrol bylo v roce 2023 inspektory z OIP kontrolovaným subjektům uloženy v aktuálním kontrolním období, tzn. v rámci výše uvedené kontrolní činnosti, celkem 24 pokut a to v celkové výši 193 000 Kč.

Kontroly byly primárně zaměřeny na preventivní působení u zaměstnavatelů (i na samotné zaměstnance) a provozovatelů elektrických zařízení a na osvětu v souvislosti s nabytím účinnosti zák. č. 250/2021 Sb. a jeho prováděcích předpisů, tj. NV č. 190/2022 Sb. a NV č. 194/2021 Sb.

Poznatky z dalších kontrolovaných oblastí ukazují, že největší nedostatky byly v oblasti průvodní a provozní dokumentace (nejčastěji chyběla úplně), v technické prevence rizik (kdy kontrolované subjekty nezajišťovaly v dostatečné míře údržbu, kontrolu a revize provozovaných elektrických zařízení). V přímé souvislosti s těmito nedostatky bylo pak nepověření osoby odpovědné za stav a provoz elektrických zařízení.

Kontrolní činnost v roce 2024 bude nadále zaměřena na kontrolu plnění povinností zaměstnavatelů a provozovatelů elektrických zařízení vyplývajících ze zák. č. 250/2021 Sb. a jeho prováděcích předpisů, tj. NV č. 190/2022 Sb. a NV č. 194/2021 Sb. a jejich aplikaci v praxi, neboť z výsledků kontrolní činnosti a z dotazů od zaměstnavatelů a zaměstnanců vyplývá, že laická i odborná veřejnost stále tápe v aplikaci „nových“ právních předpisů vztahujících se k VTZ.

Plynová zařízení

Nová legislativa pro provoz VTZ-PZ po více než 40 letech upravuje zajištění dalších podmínek bezpečnosti práce z hlediska sjednocení s předpisy EU. Legislativa upřesnila požadavky na provoz těchto zařízení nejen pro jejich provozovatele, ale také pro provoz plynárenských zařízení, držitelů licence na přepravu plynu nebo distribuci plynu. Nově VTZ-PZ s nejvyšší mírou rizika jsou zařazena do I. třídy, ostatní spadají do II. třídy, a dále se podle své základní technologické funkce zařazují do osmi skupin. Z těchto důvodů byla v roce 2023 zaměřena kontrolní činnost zejména na aplikaci povinností vyplývajících z nového zák. č. 250/2021 Sb. a NV č. 191/2022 Sb. (především dodržování náležitostí výkonu kontrolní a revizní činnosti). U subjektů provozujících VTZ-PZ bylo nutné se i nadále zaměřit na plnění jejich povinností vyplývajících z právních a ostatních předpisů k zajištění BOZP v souvislosti s provozem, údržbou, opravami, kontrolami a revizemi. Touto cílenou kontrolní činností bylo nutné eliminovat nezodpovědný přístup některých provozovatelů VTZ-PZ, ale také případnou nedbalost při montážích VTZ-PZ, neboť jsme se v předešlých letech při kontrolách v oblastech provozu těchto zařízení setkávali se skutečností, že ze strany zaměstnavatelů a OSVČ nebylo řádně zajišťováno jejich bezpečné provozování, ne vždy byla montáž VTZ-PZ provedena v souladu s platnými předpisy. Vzhledem k vysoké rizikovosti provozu těchto zařízení, kdy nedodržení podmínek bezpečného provozu představuje závažné riziko ohrožení života, zdraví a bezpečnosti, jsme považovali za velmi důležité provést kontroly u provozovatelů těchto zařízení. Kontroly v oblastech VTZ-PZ byly zaměřeny zejména na malé a střední podniky (provozovatele plynových kotelen a průmyslových pecí, zásobníky a rozvody technických plynů, subjekty zabývající se distribucí LPG, CNG, LNG a H2) a dále na veřejný sektor (např. vzdělávací zařízení, dětské tábory aj.).

Kontroly byly zaměřeny zejména na:

  • vyhledávání a hodnocení rizik při provozu VTZ-PZ včetně oblasti poskytování OOPP obsluze VTZ-PZ (např. zabezpečení dýchací techniky u zařízení, kde se pracuje s toxickými, dráždivými, dusivými nebo žíravými plyny),
  • odbornou a zdravotní způsobilost osob pověřených obsluhou a údržbou VTZ-PZ I. a II. třídy; písemný záznam o výsledku ověření znalostí obsluhy,
  • vedení provozní dokumentace a provádění její aktualizace – místní provozní řád (dále jen „MPŘ“), provozní deníky, doklady o zkouškách provedených po dokončené montáži nebo rekonstrukci zařízení a výchozí revizi, doklady o kvalifikaci osob, harmonogram revizí a kontrol,
  • stanovení opatření pro případ zdolávání mimořádných událostí spojených s provozem VTZ-PZ; zda provozovatel zjišťoval, analyzoval a vyhodnocoval příčiny havárií a dalších závažných událostí k nimž došlo na VTZ-PZ, nápravná a preventivní opatření,
  • zajištění bezpečného stavu provozovaného VTZ-PZ pravidelně prováděnými kontrolami, revizemi, údržbou, servisem a odpovídající odbornou úroveň dokladů z kontrol a revizí (nově dle požadavků přílohy č. 5 a 6 k NV č. 191/2022 Sb.),
  • zajištění bezpečného přístupu pro pracovníky provádějící kontroly, revize, zkoušky, obsluhu a údržbu zařízení;
  • zajištění odpovídajícího větrání s ohledem na charakter zařízení, používanou technologii a plyn v prostorách, kde bylo provozováno VTZ-PZ,
  • materiály použité při konstrukci a stavbě VTZ-PZ, zda odpovídaly provozním podmínkám a vlastnostem plynů, s nimiž přijdou do styku; jejich vhodnost doložena atestem nebo prohlášením o shodě; zda jednotlivé části VTZ-PZ byly vodivě propojeny a chráněny proti účinkům atmosférické, statické elektřiny a atmosférickým vlivům,
  • stav VTZ-PZ a zajištění jeho pevnosti, těsnosti a ochrana proti účinkům koroze, pokud bylo zhotoveno z materiálu, který nebyl odolný proti korozi; vybavení přívodního potrubí plynu předepsanými armaturami, nepoužívání pro jiné účely, než pro které bylo určeno, bezpečnostní označení rozvodů podle druhu dopravovaných plynů, označení uzávěrů plynu;
  • skladování plynů, zda byla stanovena a dodržována ochranná pásma, v nichž byla zakázaná manipulace s otevřeným ohněm a uskladňování hořlavých a hoření podporujících látek,
  • příslušný rozsah osvědčení a oprávnění subjektu dle skupiny a podskupiny provozovaných VTZ-PZ.

V rámci plnění této kontrolní činnosti bylo OIP provedeno celkem 631 kontrol, při kterých bylo zjištěno celkem 2 785 porušení a vydáno celkem 189 TOO. Z celkového počtu provedených kontrol pouze u 80 kontrol nebylo zjištěno porušení právních předpisů. Níže uvedené tabulky obsahují bližší údaje vyplývající z provedené kontrolní činnosti.

Celkem bylo vydáno 189 TOO (konkrétně nejvíce 102 TOO vydal OIP 07 a 34 TOO vydal OIP 10). Část těchto doporučení byla uvedena v souvislosti se změnou legislativy (nový zák. č. 250/2021 Sb. a NV č. 191/2022 Sb.). Nejvíce doporučení se ovšem týkalo provedení dodatečných TOO u provozovaných technických zařízení s cílem minimalizovat a předcházet rizikovým situacím vyplývajícím z konkrétních výrobních a ostatních provozů. Jednalo se např. o doporučení instalace stabilních detektorů na zjišťování přítomnosti oxidu uhelnatého (dále jen „CO“) s plynovými spotřebiči skupiny B v objektech ve veřejném zájmu, výměnu starých uzavíracích armatur – kuželové kohouty typu K 800 za bezpečnější kulové kohouty, výměna starých regulátorů tlaku plynu, které byly staré 20 a více let. V následující tabulce je uveden přehled nejčastěji porušovaných právních předpisů. Nejčastěji zjišťované porušení právních předpisů se týkalo nedodržování NV č. 191/2022 Sb., zák. č. 309/2006 Sb. a zákoníku práce. Z tabulky je zřejmé zastoupení zjištěných porušení jednotlivých právních předpisů.

Zhodnocení výsledku kontrol dle zaměření

Vyhledávání a hodnocení rizik při provozu VTZ-PZ včetně oblasti poskytování OOPP obsluze VTZ-PZ

V seznamech vyhledaných rizik pro kontrolovaná pracoviště a pracovní činnosti byly zjišťovány při kontrolách chybějící rizika nejvíce pro provoz VTZ-PZ, ale také v nízkotlakých plynových kotelnách a při plnění nádrží motorových vozidel. Některé předložené seznamy vyhledaných rizik byly zpracovány na nekonkrétního provozovatele, nejednou uvedená zařízení ve skutečnosti ani u provozovatele nebyla. Mnohdy nebyl zpracován dokument vzájemné informovanosti o rizicích zaměstnanců cizích subjektů a často byly předkládány typizované dokumentace bez aktualizace rizik zpracované externími OZO k zajišťování úkolů v prevenci rizik. V oblasti poskytování OOPP zaměstnancům byly opět zjišťovány případy, kdy zaměstnavatelé OOPP poskytovali na základě zvyklostí, nikoli na podkladě seznamu zpracovaného po zhodnocení rizik a konkrétních podmínek práce. Zjištěn byl např. případ, kdy seznam OOPP uvedený v MPŘ plynových kotelen neodpovídal seznamu, jenž byl zpracován OZO na základě vyhodnocení rizik. U několika kontrolovaných osob nebyl stanoven způsob, podmínky a doba používání OOPP nebo nebyly vyplňovány karty na předání OOPP s podpisem zaměstnance.

Odborná a zdravotní způsobilost osob pověřených obsluhou a údržbou VTZ-PZ

Z kontrolní činnosti vyplynulo, že provozovatelé v některých případech neměli jmenovanou osobu odpovědnou za provoz VTZ-PZ podle § 14 odst. 3 písm. a) NV č. 191/2022 Sb. nebo měli jmenovanou osobu odpovědnou za část VTZ-PZ (např. jen na plynové spotřebiče) a nebyla tak jmenovaná v rozsahu celého odběrného plynového zařízení (dále jen „OPZ“). Dále chybělo u větší části zaškolení odpovědné osoby s ověřením znalostí. Některé jmenované osoby odpovědné za provoz VTZ-PZ neměly povědomost, co uvedené znamená a co svým podpisem stvrdily. Nedostatky byly zjištěny také v některých osnovách školení, neboť byly zpracovány velmi obecně a neobsahovaly příslušné platné právní předpisy. Část provozovatelů neměla provozní dokumentaci k zařízení – návody na obsluhu, údržbu zařízení nebo vypracovaný MPŘ a obsluha tak nemohla být řádně seznámena a proškolena s obsluhou VTZ-PZ. Zdravotní způsobilost zaměstnanců pro výkon dané činnosti byla ve většině případů ověřena.

Vedení provozní dokumentace a provádění její aktualizace – MPŘ, provozní deníky, doklady o kvalifikaci osob, harmonogram revizí a kontrol

Velká skupina nedostatků byla zjišťována v oblasti vedení provozní dokumentace, kdy MPŘ nebyly vypracovány, aktualizovány nebo nebyly vypracovány na konkrétní místní podmínky. Někdy byl převzat pouze návrh MPŘ a nebyl dopracován vč. zajištění převzetí provozovatelem, nebylo dostatečně specifikováno příslušné technické zařízení, nebyly jednoznačně konkretizovány úkony obsluhy vč. stanovení termínu jejich provádění, nebyla např. aktualizována telefonní čísla, chyběl popis bezpečnostních prvků kotelny – detektory plynu metanu (dále jen „CH4“) nebo CO, čidla zaplavení, teplotní čidla a jejich nastavení, chyběly situační náčrty s popisem umístění zařízení, způsob a povinnost provádět kontroly a kalibrace detekčních systémů. V některých případech bylo zjištěno, že nebyly prováděny úplné zápisy do provozních deníků v rozsahu podle MPŘ. Dále např. nebyly zpracovány MPŘ pro středotlaké rozvody plynu (přívody plynu k hořákům lakovacích kabin, vypalovacích a sušicích pecí). MPŘ pro lakovny byly zpracovány bez části pro VTZ-PZ lakovny. V předepsaném rozsahu nebyly zpracovány dokumentace o ochraně před výbuchem (dále jen „DOPV“) v návaznosti na hodnocení rizik a průvodní dokumentaci výrobců zařízení a také protokoly o určení vnějších vlivů pro prostory s těmito zařízeními (čerpací stanice LPG a CNG, lakovny, stříkací kabiny a boxy). DOPV zpracovaná podle NV č. 406/2004 Sb. chyběla také u několika regulačních stanic.

V některých případech nebyly vypracovány harmonogramy revizí a kontrol VTZ-PZ nebo byly vytvořeny pouze pro plynové spotřebiče bez rozvodů plynu, nebyly aktualizovány v souladu s novou legislativou nejméně na 6 let, jak požaduje § 22 odst. 1 NV č. 191/2022 Sb., vč. doplňování termínů plnění revizí a kontrol. Při stanovení termínů revizí a kontrol se při zpracování harmonogramu v některých případech nevycházelo z požadavků právních a ostatních předpisů k zajištění BOZP. Harmonogramy neobsahovaly informace o nutnosti provádění kontrol souvisejících zařízení, tj. bezpečnostní rychlouzávěry plynu, kalibrace detektorů úniku plynu, regulátory tlaku plynu a dalších zařízení. Některé předložené návody pro obsluhu nebo servis nebyly v českém jazyce.

Projektové dokumentace obsahovaly např. neplatné právní předpisy a normativní dokumenty s ohledem na termín jejich vypracování, neodpovídaly skutečnému provedení zejména nesouhlasily rozměry a materiál potrubí, trasa vedení byla změněna, rozpory ve výkresové části, nebyla navrhována a řešena detekce nebo projektová dokumentace zcela chyběla, což bylo v rozporu s požadavkem § 14 odst. 3 písm. c) NV č. 191/2022 Sb.

Opatření pro případ zdolávání mimořádných událostí spojených s provozem VTZ-PZ

Opatření pro zdolávání mimořádných událostí nebylo v několika případech zapracováno do MPŘ, osoby odpovědné za stav a provoz VTZ-PZ nebyly seznámeny s havarijním plánem včetně rozmístění provozovaných uzávěrů plynu. Tyto osoby nebyly seznámeny se skutečností, že zajišťují v případě mimořádných událostí spolupráci se záchrannými složkami, s útvarem energetiky, hasičů, rychlé pomoci při zásahu.

Zajištění bezpečného stavu provozovaného VTZ-PZ pravidelně prováděnými kontrolami, revizemi, údržbou, servisem, odpovídající odbornou úroveň dokladů z kontrol a revizí

Stále u části kontrolovaných subjektů nebyly prováděny kontroly VTZ-PZ nejméně 1 za rok nebo tyto kontroly se neprokazovaly písemnými doklady. V mnoha případech nebyly doloženy doklady k servisu plynových spotřebičů (servis byl prováděn většinou jen, když na zařízení něco nefungovalo) a nebyl tak dodržen návod k obsluze, což mohlo mít vliv na bezpečnost provozu (např. u plynových kotlů a karem nedokonalé spalování, hrozila otrava CO). Podceňovaly se i netěsnosti na VTZ-PZ, kdy se odkládalo odstranění nebo nebylo odstraněno ve stanovené lhůtě revizním technikem (v některých případech neurčil lhůtu ani stupeň úniku). Předložené doklady – zprávy z revizní činnosti VTZ-PZ vykazovaly značné nedostatky, např. nedostatečné informace v technických hodnotách revidovaného zařízení: popis, nároky na větrání, ověření kvalifikace obsluhy a vedení provozní dokumentace, nebyly uvedeny související revize včetně data jejich provedení. Revizní zprávy vystavené po 1. 7. 2022, kdy začalo platit NV č. 191/2022 Sb., neměly náležitosti stanovené tímto NV. Jednalo se hlavně o chybějící IČ provozovatele; název, IČ a evidenční číslo oprávnění organizace, která provedla revizi; revizní zprávy nebyly číslovány; chybělo evidenční nebo výrobní číslo použitého měřícího zařízení. Některé doklady o odstranění závad z revizních zpráv byly doloženy pouze fakturou o vykonané práci.

Absence revize zemní části plynovodu byla zjištěna při kontrolách dokladů k revizní činnosti na VTZ-PZ. Velká část revizních techniků nedostatečně kontrolovala plynovody uložené v zemi, tj. pravidelné kontroly izolace ocelových plynovodů, které byly vedeny v zemi nejméně 1x za 10 let, jak požaduje čl. 23 a tab. č. 1 ČSN 03 8373. Často se jednalo o plynovody, které byly v provozu přes 20 let. Revizní technici nebyli často vybaveni vhodným technickým zařízením pro kontrolu těsnosti plynovodů uložených v zemi a z jejich revizních zpráv nebylo zřejmé, jakým způsobem vlastně plynovod kontrolovali. Někteří uváděli jako způsob ověření těsnosti zemních částí plynovodu jako pochůzkovou činnost po trase plynovodu (někdy nedoloženo skutečné provedení – schéma rozvodů), provádění vpichů do země (některé úseky byly vedeny pod betónovým povrchem) a vyhotovené protokoly o tlakové zkoušce (chybně vymezen úsek zkoušeného plynovodu, neuvedeny dostatečně tech. parametry – dimenze, délky, geometrický objem zkoušeného plynovodu, nedostatečný tlak, nebyl zřejmý materiál plynovodu, zohlednění doby zkoušky s ohledem na použitý manometr s třídou přesnosti vč. uvedení platnosti jeho kalibrace pro objektivitu a přezkoumatelnost měření a výrobního čísla, apod.). U několika stacionárních detektorů na zjišťování úniku hořlavých plynů nebyly prováděny pravidelné kalibrace; nebyly prováděny kontroly pojistných zařízení a manometrů nulováním ve stanovených termínech, včetně zápisu do provozního deníku, respektive nebyly sledovány údaje předepsané v MPŘ. Dále např. nebyly prováděny kontroly regulátorů a elektroventilů dle návodů výrobců nebo stabilní hasící zařízení s hasícími plyny nebylo revidováno a provozováno jako VTZ-PZ.

Kontrola pracoviště

Nedostatečnou péčí o provozované VTZ-PZ docházelo k porušení právních předpisů, které obecně z pohledu kontrol a údržeb byla zjištěna v případech, např.:

  • používání poškozených nebo připojovacích hadic s prošlou dobou použitelnosti u plynových spotřebičů, převážně plynových sporáků v kuchyních; chráničky při prostupu stavební konstrukci chyběly, měly nedostatečný přesah, dimenzi, řádně vetknuty (zapraveny) do stavební konstrukce, v případě, že se jednalo o požární úsek, nebyly zatěsněny protipožárními ucpávkami; nezajištěna dostatečná údržba zařízení a ochrana proti korozi;
  • nedostatečný přívod vzduchu (chyběly zcela otvory nebo stávající otvory měly nedostatečný průřez, otvory byly zakryty nebo silně znečištěny prachem) do místností s plynovými spotřebiči; odvod spalin byl proveden nebezpečným způsobem – nesprávný materiál a typ provedení spalinové cesty (např. obr. výše), spalinová cesta nebyla upevněna, spalinová cesta vedla přes hořlavý materiál; pracoviště nebyla vybavena požadovaným technickým zabezpečením – chyběly detektory CH4, CO, samočinný uzávěr plynného paliva;
  • zastavěné VTZ-PZ zaskládané zbožím, nepřístupné uzávěry – instalovány i ve výšce nad 3 m, HUP nízkotlaké plynové kotelny III. kategorie umístěn ve dvoře jiného subjektu, kam provozovatel neměl přístup; kotelna nebyla vybavena bezpečnostním prvkem pro vypnutí elektroinstalace kotelny (STOP tlačítkem), který se umisťuje v bezprostřední blízkosti vstupních dveří kotelny (zevnitř nebo zvenčí), jak požaduje čl. 7.11 ČSN 07 0703; kotelny nebyly vybaveny předepsanou výbavou, nejčastěji chyběl hasící přístroj CO2, který byl z finančních důvodu nahrazován práškovým hasícím přístrojem, lékárnička; skladovány různé předměty nesouvisející s provozem plynové kotelny např. využití plynové kotelny společně s posilovnou.

V rámci kontrolních činností probíhaly kontroly také ve veřejném sektoru, jako jsou např. vzdělávací zařízení, dětské tábory apod., kde byla většinou menší povědomost o problematice BOZP (i vzhledem k omezenému počtu zaměstnanců, kumulování funkcí a zaměření činnosti dané instituce) a spoléhání se na zajištění služeb objednáním u externích OZO, revizních techniků apod. Nejčastějšími nedostatky ve veřejném sektoru bylo nepromítání aktuálních změn legislativy do příslušných dokumentací, převzaty a vedeny bez aktualizací. Často byla zjištěna absence projektové dokumentace staveb se zakreslením infrastruktury, např. plynofikace objektu tak, aby odpovídala skutečnosti. Tyto instituce v některých dílčích případech nerozlišovaly terminologii servis, kontrola a revize VTZ-PZ.

Platnost a příslušný rozsah osvědčení a oprávnění subjektu dle skupiny a podskupiny provozovaných VTZ-PZ

V průběhu kontrol bylo zjištěno padělané osvědčení pro montáže a opravy VTZ-PZ. Následnou provedenou kontrolou u PFO, která provedla montáž plynového kotle, bylo zjištěno, že kromě padělaného osvědčení k dané činnosti nebyla kontrolovaná osoba držitelem ani oprávnění. Kontrolovaná osoba také prováděla autorizovaný servis plynových kotlů, přestože neměla požadovanou odbornou způsobilost v elektrotechnice podle požadavku výrobce zařízení. V jednom případě bylo zjištěno, že předložená tlaková zkouška byla vyhotovena dodatečně (dle vedené evidence v organizaci) a dále také podle evidenčního čísla oprávnění, které bylo uvedeno na dokumentu o tlakové zkoušce, jenž bylo vydáno TIČR až po vystavení dokladu o provedené tlakové zkoušce tlakových nádob stabilních (dále jen „TNS“). Tlaková zkouška tak nemohla být provedena v uvedeném termínu.

Shrnutí

Právním subjektům byly v roce 2023 ze strany inspektorů z OIP uloženy v aktuálním kontrolním období, tzn. v rámci výše uvedené kontrolní činnosti, celkem 37 pokut v celkové výši 346 500 Kč. Při kontrolních činnostech často probíhala diskuse v souvislosti s novou legislativou k VTZ, k revizní činnosti a provozním dokumentacím. Situace s cenami energií se u mnoha subjektů projevily v nemožnosti investovat do rekonstrukcí a obnovy provozu s VTZ-PZ, proto zařízení byla pouze udržována ve stávajícím stavu, což může v budoucnu případně vést ke vzniku rizikových událostí. V posledních letech došlo k výraznému rozvoji alternativ zemního plynu (H2, čovynu, lehké topné oleje, LNG). S ohledem na způsob konečného využití a konkrétních technických realizací je významným aspektem pro bezpečný a spolehlivý provoz VTZ-PZ zejména oblast technické prevence a dodržování rovněž nových legislativních požadavků, které budou zahrnuty také v dosud platných normativních dokumentech, např. ČSN 38 6405, a v technických pravidlech v oboru VTZ-PZ. Z výsledků této kontrolní činnosti OIP u činností při projektování, montáži, uvádění do provozu, zkouškách a revizích VTZ-PZ se zaměřením na OPZ a plynárenská zařízení při jednotlivých činnostech vyplynulo značné množství porušení předpisů a zejména požadavků nové legislativy, konkrétně 633 porušení NV č. 191/2022 Sb. Z těchto důvodů považujeme za nezbytné také v následujících letech zaměřit kontrolní činnost do oblastí v souvislosti s provozem, údržbou, opravami, kontrolami a revizemi těchto zařízení, zejména pak do oblasti provozu VTZ-PZ se zaměřením na malé a střední podniky (provozovatele plynových kotelen, průmyslových tepelných zařízení, kogeneračních jednotek, zásobníků, rozvodů technických a topných plynů a subjekty zabývající se distribucí LPG, CNG, LNG a H2).

Tlaková zařízení

Z výsledků a statistiky PÚ u VTZ-TZ vyplývá, že je potřeba se této oblasti věnovat. V oblasti pracovní úrazovosti došlo k nárůstu PÚ u středních a velkých provozovatelů VTZ-TZ zejména v souvislosti s provozem velkých výrobních celků. Nejčastějšími příčinami PÚ u VTZ-TZ jsou používání nebezpečných nebo nevhodných pracovních postupů při údržbě nebo opravách VTZ-TZ a související nedostatečně provedené identifikace rizik.

Kontrolní činnost u VTZ-TZ byla v roce 2023 zaměřena na implementaci zák. č. 250/2021 Sb. a jeho prováděcího předpisu, tj. NV č. 192/2022 Sb., a to především v oblasti vyhledávání a prevence rizik, organizace práce údržby a oprav, průvodní a provozní dokumentace a odbornou způsobilost, zejména u velkých a středních provozovatelů tlakových nádob chemických zařízení.

Mimo uvedené byly kontroly také zaměřeny na činnosti prováděné revizními techniky VTZ-TZ zejména se zaměřením na obsah revizních zpráv VTZ-TZ podle § 18 NV č. 192/2022 Sb.

Kontroly byly zaměřeny zejména na:

Systém obecné technické prevence:

  • vyhledání a vyhodnocení rizik při provozu, údržbě, opravách a rekonstrukcích VTZ-TZ, provozu nevyhrazených tlakových zařízení a stanovení opatření pro jejich eliminaci,
  • jmenování odpovědné osoby za provoz a údržbu,
  • plány revizí a zkoušek s rozpisem revizí VTZ-TZ,
  • pravidelné provádění revizí, údržby a servisu,
  • odborná a zdravotní způsobilost osob pověřených obsluhou a údržbou zařízení,
  • vedení provozní dokumentace např. MPŘ a provozní předpisy, provozní záznamy, zápisy o zkouškách bezpečnostní výstroje, předepsaná průvodní dokumentace,
  • doklady z kontrol, revizí a zkoušek s náležitostmi dle nové legislativy a s odpovídající odbornou úrovní.

Kontroly na pracovišti:

  • vybavení obsluhy pro práci vhodnými OOPP,
  • bezpečnostní výstroj VTZ-TZ, např. pojistné ventily, pojistné membrány, systémy uvolňující tlak, měřící, signalizační, blokující a regulační elektrická a elektronická zařízení související s bezpečností provozu a zda jsou stanoveny zásady kontroly a údržby bezpečnostní výstroje.
  • odstraňování závad zjištěných předchozí revizí nebo zkouškou a jejich dokladování,
  • prokazatelné seznámení obsluhy VTZ-TZ s návody k obsluze a jejich dodržování,
  • bezpečný přístup pro obsluhu, údržbu zařízení a pro provádění kontrol a revizí,
  • ochrana zařízení proti korozi,
  • vybavení VTZ-TZ zabezpečovacími zařízeními a jejich funkčnost,
  • funkčnost veškeré signalizace a havarijního větrání,
  • řešení odstavení zařízení z provozu v případě havárie,
  • zajištění možnosti opuštění nebezpečného prostoru a značení únikových cest.

Kontroly revizních techniků a revizních zpráv:

Zda byla správně vyhotovena zpráva o provedené revizi nebo zkoušce VTZ-TZ včetně provedení vyhodnocení. Dále pak zda byla revizní zpráva vypracována z hlediska obsahu dle požadavků § 18 odst. 2 NV č. 192/2022 Sb.
V roce 2023 bylo v rámci plnění této kontrolní činnosti provedeno celkem 387 kontrol u 381 kontrolovaných subjektů. Při kontrolách bylo zjištěno celkem 1 066 porušení. V celkem 10 případech bylo u zjištěných závad vydáno opatření k odstranění porušení právních předpisů. Dále bylo vydáno v rámci těchto kontrol celkem 43 TOO.

Systém obecné technické prevence

V systému obecné technické prevence byly shledány nejzávažnější nedostatky v prevenci rizik. Celkem 36 % všech zjištěných porušení předpisů bylo v oblasti vyhledávání, hodnocení a přijímání opatření k minimalizaci rizik. Dále byly často zjišťovány nevhodné a nebezpečné pracovní postupy, které vyplývaly z chyb provedených při identifikaci, vyhledání a vyhodnocení rizik. Kontrolami v této oblasti byly zjištěny nejčastěji nedostatky těchto typů: chybějící a nevypracované dokumentace rizik, příliš obecné a nevypracované pro provozované VTZ-TZ, přímé používání dokumentací rizik vypracovaných výrobci VTZ-TZ, které nebyly dopracovány na místní podmínky a byly příliš obecné.

Při kontrolách prováděných revizí a údržby byly zjištěny závady, kdy nebyly k dispozici provozní dokumentace tlakových nádob (pasporty TNS). Často byly předkládány doklady výrobců VTZ-TZ v cizím jazyce. Doklady o jmenování odpovědné osoby za provoz a údržbu byly zpracovány často formálně bez náležitého seznámení s odpovědností jmenovaných osob.

Velká část porušení byla také v oblastech vedení provozní dokumentace např. MPŘ a provozní předpisy, provozní záznamy, zápisy o zkouškách bezpečnostní výstroje, předepsaná průvodní dokumentace, plány revizí a zkoušek s rozpisem revizí VTZ-TZ.

U kontrolovaných dokladů z revizí a zkoušek VTZ-TZ byly ve velké části zjištěny rozpory s náležitostmi podle nové legislativy a dále také závady vyplývající z neodborného provedení revizí a zkoušek.

Pracoviště

V oblasti kontrol na pracovištích byly zjištěny nejzávažnější nedostatky vzniklé z důvodů zanedbávané údržby a kontroly zařízení. Nedostatky v údržbě vnějšího pláště nádob a nedostatečné ochrany výstroje a povrchu nádob byly velmi časté.

Dalším častým nedostatkem bylo nezajištění bezpečného přístupu k těmto zařízením, a to z důvodů nevhodných umístění, nevhodného skladování materiálů a výrobků.

Při kontrolách bylo zjištěno, že některá zařízení byla provozována se zjevnými nedostatky, jako jsou např. vnější i vnitřní koroze zařízení, provozování zařízení s netěsnostmi na ventilech a potrubních dílech, nedostatečné údržby uzavíracích armatur, omezovacích zařízení včetně čidel a bezpečnostní výstroje.

Často se vyskytovaly tlakoměry, které byly nefunkční („přetočené“), nečitelné nebo bez správně vyznačené hodnoty maximálně přípustného tlaku. Dále byly časté nedostatky u pojistných ventilů, zejména neukotvené výfukové potrubí a nevhodné vyústění do sběrného potrubí nebo do prostorů ohrožující obsluhu zařízení. Obr. níže: nepřístupnost k pojistnému ventilu, není chráněn před povětrnostními podmínkami; vadný manometr (netěsný, nevyznačen max. tlak).

Shrnutí:

Sankční postihy byly uplatňovány v souladu s příslušnými ustanoveními zákona o inspekci práce. Právním subjektům bylo v oblasti VTZ-TZ v roce 2023 uloženo v aktuálním kontrolním období, tzn. v rámci výše uvedené kontrolní činnosti, celkem 36 pokut v celkové výši 333 500 Kč.

Výsledky kontrol v rámci úkolu kontroly BOZP v oblasti VTZ-TZ ukázaly na vhodnost volby těchto zařízení zejména TNS provozovaných technologií v chemickém průmyslu. Dokládaly to jak počty zjištěných nedostatků, tak i pracovní úrazovost související s jejich provozem. Ze statistik je zřejmý nárůst počtu zjištěných nedostatků oproti minulému roku, dále byl zjištěn nárůst počtu PÚ a mimořádných událostí související s provozem VTZ-TZ, a to zejména u větších a velkých provozovatelů. Z analýzy těchto údajů vyplývá, že je nutné se touto oblastí podrobněji zabývat i v roce 2024.

Zdvihací zařízení

Na základě rozboru vývoje pracovní úrazovosti evidujeme u zdvihacích zařízení, a to opakovaně, závažné nedostatky, mezi které zejména patří nevyhodnocení konkrétních rizik, dále nezpracování konkrétního systému bezpečné práce, používání zařízení v rozporu s návodem výrobce, ale také i klesající úroveň teoretické a praktické přípravy jeřábníků a vazačů. Úkol byl realizován u provozovatelů a uživatelů zdvihacích zařízení bez rozdílu nosnosti a účelu použití, dále bez předem určené specifikace oborů činnosti a podnikání, napříč místní působnosti jednotlivých OIP. Subjektem prováděných kontrol byly, jak zaměstnavatelé z řad právnických osob, tak z řad zaměstnavatelů podnikajících jako OSVČ. Kontrola zdvihacích zařízení se také zaměřila na bezpečný provoz vyhrazených zdvihacích zařízení, a to v návaznosti na přílohu č. 3 k NV č. 193/2022 Sb. Konkrétně pak na zpracování Systému bezpečné práce u jeřábů a zdvihadel s motorickým pohonem (§ 3 odst. 1 písm. a), dále Pracovního systému u pracovních plošin, Místní provozní předpis pro provoz stavebních výtahů, Místní provozní předpis pro provoz regálových zakladačů, výtahů pro dopravu osob a nákladů. Zvláštní pozornost byla také věnována povinnostem provozovatelů vyhrazeného technického zařízení, jak požaduje § 20 odst. 3 zák. č. 250/2021 Sb., a dále obsahu revizní zprávy vyhrazených zdvihacích zařízení, jak požaduje § 9 NV č. 193/2022 Sb. Součástí této kontrolní činnosti byly také i prostředky pro vázání (ocelová a textilní lana, řetězy), dále zavěšení (traverzy, „S“ a „C“ háky) a uchopení břemene (magnety, svěrky, přísavky). Kontrolní činnost se také i zaměřila na bezpečnost zaměstnanců pracujících na těchto zařízeních, stejně jako zaměstnanců a dalších osob nezúčastněných, avšak jejich provozem dotčených.

Kontroly byly zaměřeny zejména na:

  • ověření, zda provozovatelé zdvihacích zařízení mají k dispozici provozní dokumentaci zařízení, dále zda používají zařízení k účelům a za podmínek, pro které je určeno,
  • odbornou způsobilost (teoretickou a praktickou přípravu) včetně ověření zdravotní způsobilosti k výkonu konkrétní pracovní činnosti,
  • prevenci rizik, dále na způsob vedení dokumentace o vyhledaných a vyhodnocených rizicích a také na to, jak zaměstnavatelé přijímají opatření k jejich odstranění,
  • systém bezpečné práce nebo místní bezpečnostní předpis pro jiná zdvihadla než jeřáby ve vztahu k používání zdvihacích zařízení a k manipulaci s konkrétními břemeny,
  • provádění odborných úkonů k prověření technického stavu zdvihacích zařízení, tzn. zda zdvihací zařízení jsou řádně revidována, kontrolována a udržována,
  • volbu, označení, kontroly, uložení a vedení dokumentace u prostředků pro vázání, zavěšení a uchopení břemen, které podléhají evidenci a pravidelným kontrolám technického stavu.

V rámci stanovené kontrolní činnosti, a to v souladu se zákonem o inspekci práce, bylo provedeno 15 inspektory specializace VTZ – ZZ celkem 595 kontrol a zjištěno 967 porušení, což je o 64 porušení více, jak v předcházejícím období. Nedostatky byly řešeny zejména vydáním příkazu na místě nebo uloženo opatření k odstranění nedostatku. Dále bylo vydáno 5 TOO (viz tabulka níže), což je stejný počet, jako v předcházejícím období. Z výše uvedeného vyplývá, že celkově za SÚIP byl počet stanovených kontrol v oblasti ZZ splněn.

Oblast provozní dokumentace zařízení a odborná způsobilost

Kontrolami bylo zjištěno, že při provádění údržby a oprav zdvihacích zařízení ve stáří do deseti let je tato činnost prováděna ve většině případů výrobcem nebo dodavatelem zařízení v rámci prodloužené záruky. Při kontrole zaměstnavatelů provozujících starší zdvihací zařízení (nad 10 let) bylo zjištěno, že provozovaná zařízení jsou v řadě případech bez průvodní dokumentace (návodu výrobce). V těchto případech bylo zjištěno, že zaměstnavatelé neměli vytvořen místní provozní bezpečnostní předpis, který by chybějící provozní dokumentaci výrobce nahrazoval. Dále technická životnost zařízení (udávaná výrobcem) je sledována v rozsahu omezujících podmínek pro jeho další možné provozování.
Konkrétně věžové jeřáby, případně mobilní jeřáby používané pro manipulaci s břemeny na stavbách a staveništích byly ve většině případech nová zařízení, avšak v několika případech bylo zjištěno, že provozovatelé těchto zařízení si pořídili tyto zařízení v zahraničí a neměli k dispozici průvodní dokumentaci v českém jazyce, jak požaduje ust. § 2 písm. g) zák. č. 250/2021 Sb. Při provozu pojízdných zdvihacích pracovních plošin používaných na staveništích bylo často zjištěno, že tyto plošiny byly zapůjčeny provozovateli z půjčoven. Při provozu plošin bylo v několika případech zjištěno, že nebyly dodrženy minimální požadavky na bezpečný provoz a používání tím, že například střední ochranná tyč, která zabezpečuje ochranu osob proti vypadnutí z koše plošiny, byla přichycena k hornímu madlu koše plošiny.

Vážným zjištěním u odborné způsobilosti bylo, že v řadě předložených Systémech bezpečné práce – místních provozních předpisech nebyly nastaveny systematické požadavky na teoretické a praktické školení nových jeřábníků a vazačů břemen, kdy scházel stanovený rozsah školení a praktického zácviku pod vedením kompetentních osob ve smyslu požadavku dle ust. § 12 odst. 2 a 3 NV č. 193/2022 Sb.

Kontrolami bylo velmi často i zjištěno, že provozovatelé vyhrazených zdvihacích zařízení nezajistili zaškolení pověřených osob odpovídajících za provoz vyhrazených zdvihacích zařízení a to dle § 12 odst. 1 NV č. 193/2022 Sb. Pověřená osoba odpovídající za provoz jeřábů a zdvihadel nebyla tak odpovídajícím způsobem vyškolena, nebyla seznámena s návody na obsluhu zdvihacích zařízení a prostředků pro zavěšení a uchopení břemen používaných v daném subjektu.

Nejčastějším nedostatkem při školení bylo, že zaměstnanci obsluhující zdvihací zařízení nebyli proškoleni na konkrétní zařízení a nebyl o takovém proškolení veden doklad. Velmi často bylo používáno staré označení skupin jeřábů např. skupina „O“, která byla uvedena v dnes již neplatné ČSN 27 0143. Mezi nejčastější nedostatky v souvislosti s NV č. 193/2022 Sb. byly zjištěny v oblasti přezkušování jeřábníků a vazačů, které zpravidla nebylo prováděno před komisí. V řadě případech zaměstnavatelé byli upozorněni na skutečnost, že platí vyhl. č. 79/2013 Sb., o pracovnělékařských službách a některých druzích posudkové péče, která upravuje nově lhůty ke zjištění zdravotní způsobilosti i pro činnosti jeřábníka a vazače.

Systém bezpečné práce nebo místní bezpečnostní předpis pro jiná zdvihadla než jeřáby ve vztahu k používání zdvihacích zařízení a k manipulaci s konkrétními břemeny

Hlavním dokumentem pro bezpečný provoz zdvihacích zařízení je Místní bezpečnostní předpis, u jeřábů pak Systém bezpečné práce (dále jen „SBP“) a u zdvihacích plošin Pracovní postup. Kontrolami těchto dokumentů bylo zjištěno, že nejsou ve většině případů aktualizovány v souladu s aktuálními podmínkami provozu a technické vybavenosti, a to dle novelizované legislativy (zák. č. 250/2021 Sb. a NV č. 193/2022 Sb.).

V rámci kontrolní činnosti se však ukázalo, že SBP byl zpracován, ale nebyl realizován a v zásadě ve společnosti nebylo kontrolováno jeho dodržování. Předložené SBP v několika případech neměly požadovaný rozsah vzhledem k prováděným činnostem, kdy nebyly rozpracovány jednotlivé předepsané kapitoly, a to především požadavek čl. 1.3 písm. a) přílohy č. 3 k NV č. 193/2022 Sb. – navržení činnosti jeřábů tak, aby byly prováděny bezpečně a s přihlédnutím ke všem předvídatelným rizikům. V SBP byla u některých provozovatelů jeřábů zmínka, že navržení činnosti provedou kompetentní pověřené osoby, přičemž SBP sám o sobě žádné navržené činnosti neobsahoval.

Dalším zjištěným nedostatkem bylo nenaplnění požadavku čl. 1.3 písm. b) přílohy č. 3 k NV č. 193/2022 Sb. – výběr, zajištění a použití vhodného jeřábu a příslušenství, kdy SBP neobsahovaly příslušenství, které se používá v souvislosti s provozem jeřábů, jako jsou např. vhodné vázací či závěsné prostředky.

Pro provoz pojízdných zdvihacích pracovních plošin zaměstnavatelé v převážné většině neměli zpracován Pracovní systém ve smyslu ust. čl. 4.2 ČSN ISO 18 893 Pojízdné zdvihací pracovní plošiny – Bezpečnostní zásady, prohlídky, údržba a provoz.

Provádění odborných úkonů k prověření technického stavu zdvihacích zařízení, tzn. zda zdvihací zařízení jsou řádně revidována, kontrolována a udržována

Zaměstnavatelé si zajišťují většinou kontroly, inspekce, revize, revizní zkoušky a údržbu zdvihacích zařízení u externích firem nebo externích revizních techniků. V mnoha případech nemají zaměstnavatelé vypracovaný plán kontrol revizí a údržby. Spoléhají se na to, že jim externí firmy budou hlídat lhůty výše uvedených kontrol. Tak dochází k tomu, že kontroly nejsou provedeny v předepsaných lhůtách, nebo nejsou provedeny vůbec.

Ve větší míře nebyly často ze strany provozovatelů prováděny kontroly mostových jeřábů v mezidobí revizí a zkoušek v intervalech 3 měsíce, což je požadavkem čl. 2.6 přílohy č. 2 k NV č. 193/2022 Sb. Ve větší míře rovněž provozovatelé nepodrobovali pohyblivé pracovní plošiny kontrolám v periodě jednou za tři měsíce, což je nutné provádět dle požadavků čl. 3.2 přílohy č. 2 k NV č. 193/2022 Sb. Často bylo při kontrolách zjištěno, že obsluha neprováděla řádné vedení provozních deníků zdvihacích zařízení, kdy do něj nebyly znamenány zjevné závady, případně do nich nebyly zapisovány denní kontroly před použitím zdvihacích zařízení ve smyslu požadavku ust. § 10 odst. 1 písm. d) NV č. 193/2022 Sb., zvláště pak u vypůjčených pracovních plošin. U provozovatelů starších jeřábů bylo zjištěno, že tito častokrát neodstraňovali větší množství závad, které byly uvedeny v revizních zprávách o revizích a zkouškách jeřábů. Nejčastějším hodnocením používaných zdvihadel je hodnocení dle 2. věty § 9 písm. k) NV č. 193/2022 Sb., kdy již nebývá uvedeno žádné doporučení revizního technika, podle jakých podmínek je možné zdvihací zařízení dále provozovat. U výtahů bylo také i zjištěno, že provozovatel neprovedl odbornou zkoušku u výtahu pro přepravu osob a nákladu dle přílohy č. 2 NV č. 193/2022 Sb.

Co se týče údržby zdvihacích zařízení, tak se opět při kontrolní činnosti podařilo nalézt viditelné závady na zdvihacích zařízeních, např. kdy nebyly vyznačené směry pohybu mostu jeřábu a jeřábové kočky na jeřábu, dále poškozené nebo neoznačené ovládací prvky ovladačů (obr. č. 10). Častou závadou jsou poškozené, nebo vyřazené bezpečnostní pojistky z funkce na hácích jeřábů a zastavěný přístup k hlavním vypínačům mostových jeřábů.

Volba, označení, kontroly, uložení a vedení dokumentace u prostředků pro vázání, zavěšení a uchopení břemen, které podléhají evidenci a pravidelným kontrolám technického stavu.

Kontrolami prostředků pro vázání, zavěšení a uchopení břemen bylo často zjištěno, že zaměstnavatelé nemají k dispozici návody výrobce k používání těchto prostředků. V několika případech bylo zjištěno, školení vazačů provede odborně způsobilá osoba k zajišťování úkolů v prevenci rizik, proběhne i praktický zácvik pod dozorem kvalifikované osoby provozovatele zařízení, ale zaměstnavatel dále nezajistí zkoušku z odborné způsobilosti k obsluze vyhrazených zdvihacích zařízení a vazače břemen. Zjištěným nedostatkem školení vazačů je, že v osnově nejsou uváděny konkrétní typy prostředků pro zavěšení a uchopení břemen, používaných v organizaci.

Při volbě vázacích prostředků a způsobu vázání zaměstnavatelé většinou vycházeli pouze z identifikačního štítku s údaji o vázacím prostředku. Dalším nedostatkem u vázacích prostředků, zejména u řetězů je ten, že identifikační štítek s údaji o vázacím prostředku je poškozený nebo zcela chybí. V případě použití neoznačeného vázacího prostředku není možné určit podstatné vlastnosti a charakteristiky pro jeho bezpečné použití a hrozí tak riziko překročení jeho nosnosti, přetržení a pádu zdvihaného břemene a tím ohrožení bezpečnosti nebo zdraví zaměstnanců. Kontroly vázacích prostředků, které si provádí zaměstnavatelé prostřednictvím svých zaměstnanců, nejsou většinou na dobré úrovni. Zaměstnanci, kteří tyto kontroly provádí, nemají potřebné znalosti k těmto kontrolám. Vhodnější je zajištění kontrol u specializovaných firem, které se tím zabývají. Dále textilní vázací prostředky byly často poškozené oděrem nebo natržením. Na staveništních byly rovněž často textilní popruhy vázány a taženy přes ostré hrany (dle ČSN EN 1492-1+A1 je hrana břemena pro vázací popruh ostrá tehdy, je-li poloměr zaoblení hrany stejný nebo menší než tloušťka vázacího popruhu). V odvětví strojírenství bylo velmi často zjištěno, že zde byly používány jednorázové (bílé) textilní vázací popruhy, které nebyly vybaveny provozní dokumentací, a které se na pracoviště dostaly s dopraveným hutním materiálem.

Shrnutí:

Sankční postihy byly uplatňovány v souladu s příslušnými ust. zákona o inspekci práce. Právním subjektům bylo v oblasti ZZ v roce 2023 uloženo za ZZ v aktuálním kontrolním období, tzn. v rámci výše uvedené kontrolní činnosti, celkem 15 pokut v celkové výši 80 000 Kč.

Z charakteru nejčastěji porušovaných předpisů, a to v souvislosti s bezpečným používáním ZZ a prostředků pro vázání, zavěšení a uchopení břemene, lze konstatovat, že zaměstnavatelé – provozovatelé opakovaně porušují zákoník práce, dále zák. č. 309/2006 Sb., ale i další související předpisy, které se vztahují k bezpečnému provozu ZZ (NV č. 378/2001 Sb., NV č. 101/2005 Sb.). Dalším nejčastějším kontrolním zjištěním při kontrole bylo porušováno ust. § 20 zák. č. 250/2021 Sb. v návaznosti na prováděcí předpis NV č. 193/2022 Sb., ve kterém je nejčastěji porušováno ust. § 7 a § 12.

Dále v rámci konzultací na oblastních inspektorátech práce byly poskytovány informace jednotlivým subjektům, dále revizním technikům a bylo také i poskytováno bezplatné poradenství inspektory na pracovištích kontrolovaných subjektů, což, mimo jiné, přispělo i ke zvýšení úrovně bezpečnosti práce a ochrany zdraví při práci u kontrolovaných subjektů. Velkým přínosem pro kontrolní činnost je i vzájemná komunikace s pověřenou organizaci, kdy jsou dotazy a připomínky provozovatelů, obsluh a revizních techniků zdvihacích zařízení vzájemně konzultovány.

Na základě výsledků provedených kontrol v roce 2023 v oblasti ZZ, inspektoři pro VTZ – ZZ jednoznačně doporučují věnovat trvalou pozornost a v kontrolách pokračovat i v následujícím období a zaměřit se opakovaně na bezpečnost práce v oblasti provozu zdvihacích zařízení, a to bez rozdílu nosnosti např. ve zpracovatelském průmyslu, stavebnictví. Dále v rámci kontrolní činnosti také věnovat pozornost technickému stavu, dále dodržování návodů výrobce a MPBP, provádění předepsaných kontrolních úkonů a vedení předepsané dokumentace např. u nákladních výtahů v obchodních centrech, skladových objektech, ale i u jeřábových zakladačů, zdvihacích zařízení bez rozdílu nosnosti a účelu použití, dále prostředků pro vázání, zavěšení a uchopení břemene včetně speciálních zařízení. Dále je rovněž doporučováno inspektory VTZ-ZZ zaměřit kontroly v roce 2024 na obsah revizních zpráv, kdy tyto by měly obsahovat veškeré náležitosti uvedené v ust. § 9 NV č. 193/2022 Sb.

Související články