SÚIP dle zákona o inspekci práce, a OIP kontrolují na úseku inspekce BOZP dodržování povinností u právnických a podnikajících fyzických osob v souvislosti s požadavky právních předpisů k zajištění bezpečnosti práce, dále pak z hlediska bezpečného provozu technických zařízení, včetně zařízení se zvýšenou mírou ohrožení života a zdraví osob. Úsek inspekce BOZP je personálně rozdělen, dle odvětví, na inspektory BOZP a inspektory VTZ. Toto rozdělení je promítnuto i do struktury OIP. V současné době vykonává ve služebním poměru kontrolní činnost pro oblast BOZP 99 inspektorů, pro oblast VTZ 91 inspektorů a dále10 inspektorů metodiků.
Za období roku 2021 provedli inspektoři oddělení inspekce BOZP a VTZ u právnických a podnikajících fyzických osob celkem 4 778 kontrol, při kterých bylo zjištěno celkem 11 213 porušení právních předpisů v oblasti BOZP. V rámci provedených kontrol bylo zjištěno celkem 8 868 nedostatků.
Mezi nejčastěji opakovaně zjištěné nedostatky v roce 2021 patřily:
- osnovy školení neobsahují platné právní a ostatní předpisy, dále konkrétní návody výrobce pro obsluhu daného zařízení, včetně vnitřních místních provozních předpisů,
- nedostatečně vyhodnocená rizika v souvislosti s pracovními a technologickými postupy,
- nestanovení konkrétních pracovních postupů tak, aby byly dodržovány zásady bezpečného chování na pracovišti,
- v řadě případech technická zařízení nejsou pravidelně a řádně udržována, kontrolována a revidována.
Za porušení právních předpisů bylo v oblasti bezpečnosti práce a VTZ v roce 2021 uloženo celkem 621 pokut v celkové výši 31 821 500 Kč. Zaměření kontrolní činnosti vycházelo zejména ze zadání hlavních úkolů dle specializací. V rámci těchto hlavních úkolů inspektoři bezpečnosti práce kontrolovali dodržování právních a ostatních předpisů k zajištění bezpečnosti práce v oblastech dopravy, zemědělství, lesnictví, hutnictví, strojírenství, terciální sféry, stavebnictví a chemického průmyslu. Inspektoři se specializací VTZ prováděli v rámci hlavních úkolů kontrolní činnost v oblasti dodržování právních a ostatních předpisů k zajištění bezpečného provozu elektrických, zdvihacích, tlakových a plynových zařízení.
V rámci kontrolní činnosti byly dále také prováděny i následné kontroly BOZP a VTZ, včetně kontrol dodržování předpisů na základě podnětů směřujících do oblasti bezpečnosti práce a VTZ. Další kontrolní činností v oblasti BOZP a VTZ bylo šetření podnětů, kdy v průběhu roku 2021 obdržel SÚIP na úseku bezpečnosti práce celkem 618 podnětů ke kontrole, z nichž převážná část směřovala zejména do bezpečnosti práce. Nezanedbatelná část podnětů směřovala k bezpečnosti práce při provozu technických zařízení a VTZ.
V oblasti bezpečnosti práce a VTZ byly na OIP v roce 2021 prováděny i další činnosti, kterými byly:
- vyjádření k projektovým dokumentacím staveb určených pro užívání ve veřejném zájmu nebo jako pracoviště fyzických osob v počtu 1 865,
- účastí na 890 kolaudačních řízeních.
Vyjádřením k projektovým dokumentacím a účast na kolaudačních řízeních byly v řadě případech odstraněny nedostatky v oblasti BOZP a VTZ, které mohly mít zásadní vliv na bezpečnost práce a bezpečný provoz technických zařízení. Zaměstnavatelé tuto činnost hodnotili velmi pozitivně. Výše uvedenou činnost lze považovat za preventivní činnost ze strany SÚIP a jednotlivých OIP.
OIP provedly v roce 2021 celkem 499 kontrol příčin a okolností pracovních úrazů, z toho 37 smrtelných pracovních úrazů,450 kontrol příčin a okolností závažných úrazů a 12 kontrol příčin a okolností ostatních pracovních úrazů. Při těchto kontrolách bylo zjištěno 844 porušení a 582 nedostatků.
Jednalo se zejména o:
- nedostatečně vyhodnocená rizika v souvislosti s pracovní činností,
- chybějící školení, zejména v oblasti návodů výrobců pro obsluhu technických zařízení, případně místních provozních bezpečnostních předpisů,
- nevybavení zaměstnanců předepsanými OOPP, dále i chybějící návody výrobců pro konkrétní OOPP,
- používání nebezpečných pracovních postupů,
- vyřazování z činnosti bezpečnostních prvků, například světelné clony a koncové spínače.
Součástí kontrolních činností, tak jako v předcházejícím období, bude i v roce 2022 oblast kontrol příčin a okolností vzniku pracovních úrazů, zejména pracovních úrazů smrtelných a pracovních úrazů s hospitalizací delší než 5 dnů.
Velmi významnou součástí práce inspektorů BOZP a VTZ je poradenství a poskytování základních informací. V oblasti poradenství převažovaly dotazy, které se týkaly zejména povinností zaměstnavatele při vzniku pracovního úrazu, dále povinností zaměstnavatelů v oblasti BOZP, obsahu revizních zpráv VTZ, požadavků na odbornou způsobilost revizních techniků k provádění revizí, platnost vydaných příslušných osvědčení atd.
V rámci kontrolní činnosti se SÚIP spolu s OIP podílely také na integrovaných inspekcích ve smyslu zákona č. 224/2015 Sb., o prevenci závažných havárií způsobených vybranými nebezpečnými chemickými látkami nebo chemickými směsmi a o změně zákona č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů (zákon o prevenci závažných havárií).
Další významnou činností SÚIP a OIP v oblasti bezpečnosti práce a bezpečného provozu technických zařízení jsou také prověrky systému řízení BOZP u zaměstnavatelů v rámci programu „Bezpečný podnik“. Program „Bezpečný podnik“ vychází z národní politiky BOZP, která v rámci osvětové činnosti stanoví, mimo jiné, i požadavek na zavedení systému řízení BOZP u zaměstnavatelů, k jehož realizaci by měly nápomoci programy a příručky s návodem k zavedení systému řízení BOZP. Prověrka plnění požadavků programu „Bezpečný podnik“ se provádí jako průběžný úkol všemi OIP, a to na základě žádosti zaměstnavatele o ověření shody zavedeného systému řízení BOZP s požadavky programu „Bezpečný podnik“. Společně s žádostí je nutno také doložit i další dokumenty, mezi které patří například zpráva z auditu, dále pak vyplněný seznam kontrolních otázek, stanoviska dotčených orgánů státní správy v oblasti požární ochrany, hygienické požadavky, ochrana životního prostředí, případně i stanovisko Českého báňského úřadu. V případě zjištění nedostatků nebo neshod již zavedeného systému řízení BOZP s programem „Bezpečný podnik“ jsou následně projednávána doporučení se zástupci vedení a případné nedostatky odstraňovány.
Zaměříme-li se na oblast vydaných doporučení na úpravu systému řízení BOZP, pak se jednalo především o doplnění, úpravu nepřesností, o aktualizaci dokumentace a dalších zavedených směrnic tak, aby odpovídaly konkrétnímu stavu na pracovišti, a také aby nechyběla vzájemná provázanost těchto dokumentů.
Doporučení vychází především ze znalostí a zkušeností inspektorů, kteří významně přispívají ke zlepšování systému řízení BOZP u zapojených zaměstnavatelů.
Závěrem je nutno upozornit, že celková činnost v roce 2021 byla výrazně ovlivněna situací související s pandemií onemocnění covid-19 a s omezeními, která z ní vyplývala pro občany i pro instituce. Dále značná část inspektorů BOZP a VTZ, vykonávající za běžné situace kontroly u zaměstnavatelů, byla převedena na jiné úkoly, například trasování kontaktů osob pozitivně testovaných na onemocnění covid-19 pro krajskou hygienickou stanici a ověřování mimořádných opatření Ministerstva zdravotnictví při testování zaměstnanců na přítomnost onemocnění covid-19.
Zaměření kontrolní činnosti v oblasti BOZP a VTZ v roce 2022
V roce 2022 provedou orgány inspekce práce v oblasti BOZP a VTZ nejméně 8 700 kontrol s následujícím zaměřením:
- kontroly BOZP v odvětví stavebnictví, dopravy, těžby a zpracování dřeva, zpracovatelském průmyslu, terciální sféry, zemědělství a potravinářství,
- kontroly k zajištění bezpečnosti provozu VTZ plynových, zdvihacích, elektrických a tlakových,
- kontroly dodržování povinností souvisejících s nakládáním s nebezpečnými chemickými látkami a směsmi, – kontroly v rámci integrované prevence.
Kontroly BOZP
Cílem kontrolní činnosti v oblasti BOZP a VTZ je zejména zajišťovat stále vyšší kvalitu dodržování předpisů v oblasti bezpečnosti práce u právnických a podnikajících osob. V této souvislost se jeví jako potřebné nadále zdůrazňovat zaměstnavatelům povinnosti stanovené zákony (například zákoníkem práce) a dalšími právními a ostatními předpisy, které se vztahují k bezpečnosti práce a bezpečnému provozu technických zařízení. Na oblast BOZP a VTZ lze nahlížet jako na souhrn požadavků vyplývajících z legislativy, ostatních právních předpisů a vnitřních předpisů zaměstnavatele. Uvedený souhrn požadavků by pak měl předcházet ohrožení nebo poškození zdraví zaměstnanců v pracovním procesu, technologickým poruchám a mimořádným událostem na technických zařízeních.
Kontroly k zajištění bezpečnosti provozu technických zařízení se zvýšenou mírou ohrožení života a zdraví a právních předpisů o bezpečnosti provozu VTZ
Vzhledem ke skutečnosti, že od 1. 7. 2022 vchází v účinnost nový zákon č. 250/2021 Sb., o bezpečnosti práce v souvislosti s provozem vyhrazených technických zařízení a o změně souvisejících zákonů (dále jen „nový zákon o VTZ“), spolu s prováděcími nařízeními vlády, budou inspektoři se specializací VTZ během své kontrolní činnosti v 1. pololetí roku 2022 upozorňovat odborné zástupce kontrolovaných osob na změny v legislativě, které nastanou s účinností zákona a jednotlivých nařízení vlády a případně normativů tak, aby tyto změny sledovali a uplatňovali při provozu, obsluze a údržbě tlakových zařízení.
V druhém pololetí roku 2022 bude dodržování těchto změn součástí kontrol.
Zdvihací zařízení
Kontrola zdvihacích zařízení se bude provádět u zdvihacích zařízení bez ohledu na nosnost a účel použití. Součástí této kontrolní činnosti jsou také i prostředky pro vázání (ocelová a textilní lana, řetězy), dále zavěšení (traverzy, „S“ a „C“ háky) a uchopení břemene (magnety, svěrky, přísavky). V rámci kontrolní činnosti bude pozornost věnována i dodržování povinností zaměstnavatelů z hlediska zabezpečení odpovídající obsluhy, dále technického stavu, provádění předepsaných kontrolních úkonů a vedení předepsané dokumentace zdvihacích zařízení.
Zvláštní pozornost pak bude věnována bezpečnému provozu zdvihacích zařízení na staveništích, tzn. mobilním a nakládacím jeřábům, stavebním výtahům, plošinám, vázacím a uchopovacím prostředkům apod., a dále také informování zaměstnavatelů o změnách v oblasti zdvihacích zařízení v souvislosti s nařízením vlády pro zdvihací zařízení ve vazbě na nový zákon o VTZ.
Elektrická zařízení
Z výsledků a statistiky pracovních úrazů na elektrických zařízeních jednoznačně plyne, že je potřeba se této oblasti patřičně věnovat. V oblasti pracovní úrazovosti došlo k nárůstu smrtelných pracovních úrazů. Nejčastějšími příčinami pracovních úrazů na elektrických zařízeních jsou nedostatečné osobní předpoklady spolu s používáním nebezpečných pracovních postupů nebo způsobů práce a špatně nebo nedostatečně odhadnutým rizikem.
Kontrolní činnost u elektrických zařízení se v rámci hlavního úkolu zaměří zejména na oblast technické prevence rizik, dále na údržbu, kontroly a revize zejména starších strojů a zařízení, na organizaci práce, provozní dokumentaci, odborné způsobilosti a v zajištění ochrany před úrazem elektrickým proudem. Zadání úkolu je rozšířeno o kontroly prevence a seznamování pracovníků ve vztahu k činnostem v ochranných pásmech elektrizační soustavy, resp. elektrických vedení a o kontroly bioplynových stanic.
Tlaková zařízení
Počet závažných a smrtelných pracovních úrazů při provozu vyhrazených tlakových zařízení v minulých letech a výsledky inspekcí OIP ukazují na nutnost systematické kontroly provozovatelů a subjektů, zajišťujících související činnosti na tlakových zařízeních. V souvislosti se zjištěním provedených oprav, montáží a rekonstrukcí u provozovatelů budou kontroly provedeny i u subjektů, které tuto činnost prováděly. Důvod spočívá ve skutečnosti, že neodborně provedené opravy, montáže a rekonstrukce mohou výrazně zvýšit rizikovost provozu těchto tlakových zařízení.
Výběr kontrolovaných subjektů bude zaměřen na provoz rizikovějších tlakových zařízení jako jsou parní kotle, nádoby na plyny a tlakové nádoby stabilní, které jsou součástí technologií v chemickém průmyslu, v potravinářství, včetně výroby nápojů, výroby polystyrénu a v automobilovém průmyslu, kde jsou využité autoklávy a akumulátory páry velkých objemů.
Při výběru jednotlivých zařízení každý inspektor využije své dosavadní zkušenosti z šetření závažných a smrtelných pracovních úrazů tak, aby kontrolní činnost měla vysoký preventivní charakter.
Při provozu parních středotlakých a vysokotlakých kotlů, případně i kotlů s velmi vysokým tlakem páry, bude kontrola zaměřena na průvodní a provozní dokumentaci, kvalitu obsluhy kotlů včetně provádění úpravy vody, dále kvalitu služeb chemických firem provádějících dodávání chemikálií a dalších činností při úpravě napájecí a kotelní vody, způsoby provádění revizí a zkoušek revizním technikem a provádění oprav tlakových zařízení ve vztahu k odpovědnosti provozovatele za bezpečný a hospodárný provoz kotelního zařízení.
V oblasti vyhrazených tlakových nádob stabilních budou kontroly zaměřeny na nádoby, které jsou součástí technologie výroby, s většími součiniteli tlaku a objemu a s obsahem více nebezpečných tekutin. Bude prověřováno dodržování předpisů v oblasti průvodní a provozní dokumentace, její dodržování při obsluze a údržbě.
S ohledem na používání nádob k dopravě plynů budou kontroly zaměřeny na používání, skladování a dopravu nádob na plyny v technologiích výroby. S tímto souvisí i provádění periodických zkoušek nádob na plyny ve zkušebnách, které tyto zkoušky provádějí. Kontrola se bude týkat vybavení a provádění zkoušek včetně předepsané dokumentace. Zde výběr subjektů bude určován z poznatků při kontrolní činnosti a ve spolupráci s TIČR dle jejich evidence uvedených zkušeben.
V oblasti nevyhrazených tlakových zařízení budou vybrány subjekty zabývající se dodávkou tepla z důvodů současných změn technologie, kde středotlaké centrální vytápění přechází na jednotlivé plynové kotelny a výměníky, kterých je velký počet, a tak by byla provedena kontrola z hlediska dodržování předpisů při montáži těchto zařízení se zaměřením na předepsané zabezpečovací zařízení.
Plynová zařízení
Při kontrolách v oblastech provozu plynových zařízení se stále setkáváme se skutečností, že ze strany zaměstnavatelů a také OSVČ není řádně zajišťováno jejich bezpečné provozování. Specifická nebezpečí vytváří u plynových zařízení především podmínky dané umístěním zařízení v konkrétním prostředí a způsob provozu. Inspektoři kontrolují činnost zařízení se zvýšenou mírou ohrožení života a zdraví, ohrožení majetku jednotlivých vlastníků, mezi které řadíme i plynová zařízení, napomáhají provozovatelům najít optimální míru rizika při provozu plynových zařízení, a tím také vytvářet takové podmínky, aby plynová zařízení nepatřila mezi zařízení, která se významným způsobem podílejí na vzniku nehodových událostí a havárií. Na druhou stranu je nutné cílenou kontrolní činností, popřípadě také sankcemi, eliminovat nezodpovědný přístup některých provozovatelů plynových zařízení, ale také případnou nedbalost při montážích plynových zařízení.
Vzhledem k vysoké rizikovosti provozu těchto zařízení, které mohou vést ke vzniku velmi závažné nehodové události, bude i nadále nezbytné zajistit kontroly v těchto oblastech. Zejména bude nutné věnovat se komplexnímu zajištění kontrolní, servisní a revizní činnosti na provozovaných plynových zařízení. Dále rovněž souběžně kontrolovat odbornou a zdravotní způsobilost obsluh, prokazatelné a systémové odstraňování závad především z revizních činností. Při kontrolách provozní dokumentace bude hlavní důraz kladen na aktuálnost, srozumitelnost, konkrétnost dokumentací, a hlavně místních provozních řádů.
Kontroly v oblastech plynových zařízení budou v roce 2022 zaměřeny do odvětví průmyslu (např. do chemického odvětví), mimo objekty spadající pod režim zákona o prevenci závažných havárií. Dále budou kontroly zaměřeny na distribuci LPG, CNG a H2 (zásobníky, úložiště, čerpací stanice, plnící stanice) a do oblasti terciárního sektoru (mimo služby), ve kterém jsou také provozována plynová zařízení.
Integrovaná inspekce dle zákona o prevenci závažných havárií, kontrola bezpečnostní dokumentace
SÚIP a OIP jsou společně s Českým báňským úřadem a obvodními báňskými úřady, krajskými hygienickými stanicemi a hasičskými záchrannými sbory krajů zařazeny mezi tzv. orgány integrované inspekce. Společná pravidelná kontrola orgánů integrované inspekce spolu s krajskými úřady a Českou inspekcí životního prostředí je zařazena do úkolů systému SÚIP na základě požadavků zákona o prevenci závažných havárií.
Tento zákon stanoví systém prevence závažných havárií pro objekty, ve kterých je umístěna nebezpečná látka, s cílem snížit pravděpodobnost vzniku a omezit následky závažných havárií na životech a zdraví lidí a zvířat, životním prostředí a majetku v těchto objektech a v jejich okolí.
Integrovaná inspekce má za cíl provést společnou kontrolu podle ročního plánu kontrol, zpracovaného Českou inspekcí životního prostředí, která ověřuje dodržování povinností stanovených zákonem o prevenci závažných havárií nebo uložených na základě tohoto zákona v souladu s našimi kontrolními kompetencemi. Každá kontrola je zakončena protokolem o kontrole a informací o výsledku kontroly, zasílanou místně příslušnému oblastnímu inspektorátu České inspekce životního prostředí.
Kontroly v rámci integrovaných inspekcí nejsou zacíleny pouze na bezpečnou práci a bezpečný provoz vyhrazených technických zařízení s cílem eliminovat možnost vzniku závažné havárie, ale zejména se také zaměřují na kontrolu přijatých opatření ve vztahu k minulým mimořádným událostem. Subjekty zařazené pod režim zákona o prevenci závažných havárií předkládají krajským úřadům zpracovanou bezpečnostní dokumentaci. OIP v postavení dotčeného orgánu státní správy mají každoročně možnost se k těmto bezpečnostním programům či zprávám vyjádřit v rámci svých kompetencí.
Bezpečná práce s nebezpečnými chemickými látkami a směsmi
Nebezpečné chemické látky a směsi (dále jen „nebezpečné látky“) bývají zdrojem pracovních úrazů minimálně, avšak mnohdy jsou doprovázeny závažnými trvalými následky v důsledku popálení, poleptání či otravy. Mnozí zaměstnavatelé si dostatečně neuvědomují rizika používání nebezpečných látek a zejména rizika možných požárů, výbuchů či obecně vzájemné reakce mezi nebezpečnými látkami. Kontroly bezpečné práce s nebezpečnými látkami budou zaměřeny nejen na každodenní práci s těmito látkami, ale zejména na rizika při opravách, čištění, najíždění technologií či při odstávkách, tedy při činnostech, které nebývají příliš časté a při kterých je zvýšené riziko vzniku možné nebezpečné situace (úrazu či havárie).
Seznam hlavních kontrolních úkolu SÚIP na rok 2022 pro oblast BOZP a VTZ
- Bezpečnost práce ve stavebnictví – zajištění prevence v oblasti BOZP při přípravě stavby a bezpečném provádění prací na staveništi
- Kontrola bezpečného používání strojů a technických zařízení v zemědělství a potravinářském průmyslu
- Kontrola BOZP a pracovní doby v oblasti dopravy
- Kontroly bezpečnosti práce ve zpracovatelském průmyslu a strojírenství
- Kontroly v oblasti lesnictví a dřevozpracujícího průmyslu
- Kontroly bezpečnosti práce v oblasti terciární sféry
- Kontroly bezpečné práce s nebezpečnými chemickými látkami a směsmi
- Kontroly v oblasti zdvihacích zařízení
- Kontrola systému opatření souvisejících s ochranou osob a zaměstnanců před úrazem elektrickým proudem
- Dodržování předpisů v oblasti bezpečnosti práce tlakových zařízení nejen ze strany provozovatelů, ale i dodavatelů služeb pro provozovatele
- Kontrola dodržování bezpečnostních předpisů při provozu plynových zařízení 12.Prevence závažných havárií a kontrola bezpečnostní dokumentace