V oblasti bezpečnosti práce v souvislosti s provozem vyhrazených technických zařízení bylo v roce 2022 přikročeno k zásadní rekodifikaci právní úpravy. Dne 1. července 2022 nabyl účinnosti zákon č. 250/2021 Sb., o bezpečnosti práce v souvislosti s provozem vyhrazených technických zařízení a o změně souvisejících zákonů (dále jen „zákon o VTZ“), a příslušné prováděcí právní předpisy, včetně nařízení vlády č. 60/2022 Sb., o sazbách poplatků za odbornou činnost pověřené organizace v oblasti bezpečnosti provozu vyhrazených technických zařízení.
V současnosti prochází legislativním procesem vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 309/2006 Sb., kterým se upravují další požadavky bezpečnosti a ochrany zdraví při práci v pracovněprávních vztazích a o zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při činnosti nebo poskytování služeb mimo pracovněprávní vztahy (zákon o zajištění dalších podmínek bezpečnosti a ochrany zdraví při práci), ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony, který je projednáván Poslaneckou sněmovnou Parlamentu ČR jako sněmovní tisk č. 757. Součástí tohoto vládního návrhu zákona je i novelizace zákona o VTZ.
Zákon o VTZ stanoví nejvyšší možnou hranici výše poplatků, a proto je nezbytná úprava nařízení vlády, jež stanoví konkrétní výši sazby poplatku za činnosti pověřené organizace, tj. Technické inspekce ČR. Vládním návrhem zákona dochází k rozšíření působnosti pověřené organizace o možnost poskytovat vzdělávání odborné veřejnosti. Cílem návrhu je tedy stanovit sazby pro tyto další odborné činnosti prováděné pověřenou organizací, kterými bude poskytování vzdělávací činnosti v rozsahu § 1 písm. a), c) a d) zákona o VTZ.
Rovněž je nezbytné reflektovat vývoj nákladů na činnosti, které pověřená organizace provádí v souladu s § 6 odst. 1 písm. a) až g) zákona o VTZ, a proto se navrhuje úprava výše poplatků na zákonem o VTZ stanovený limit napříč všemi odbornými činnostmi pověřené organizace.
Poplatky za odbornou činnost pověřené organizace představují důležitý zdroj finančních prostředků určených na chod pověřené organizace. S ohledem na skutečnost, že současná právní úprava reflektuje výši poplatků ještě z roku 2014, které byly stanoveny původní vyhláškou č. 389/2001 Sb., o stanovení poplatků za činnost organizací státního odborného dozoru pro provádění dozoru nad bezpečností vyhrazených technických zařízení, ve znění vyhlášky č. 461/2013 Sb., je zřejmé, že výše poplatků je již v současnosti fakticky výrazně nižší, než tomu bylo před 10 lety, o čemž pojednávají například data Českého statistického úřadu, které v souvislosti s mírou inflace vyjádřené přírůstkem průměrného ročního indexu spotřebitelských cen hovoří v období od roku 2014 do roku 2023, o úrovni přibližně 48 %. Cílem komplexní úpravy sazeb poplatků je dosáhnout úplné finanční soběstačnosti pověřené organizace, kdy bude zachována dlouhodobá udržitelnost chodu pověřené organizace s možností provedení nezbytných investic při zachování její personální stability a konkurenceschopnosti na trhu práce.
Dosavadní výše poplatků vychází ze stavu v této oblasti datovaného ještě v roce 2014, přičemž však nezohledňuje změny, které mají podstatný dopad na financování pověřené organizace, např. roční inflace, růst cen u nákladových položek vynakládaných pověřenou organizací aj. Následkem výše uvedeného dochází k nedostatečnému financování činností pověřené organizace.
Činnost pověřené organizace, tj. Technické inspekce České republiky spočívá především ve vysoce profesionálním posuzování stavu bezpečnosti vyhrazených technických zařízení. Svým charakterem se jedná o expertní činnost převážně konanou v místě umístění vyhrazených technických zařízení. Inspektoři jsou proto převážně v terénu a z hlediska technologických návazností nelze brát ohled na časové hledisko. Činnost je zaměřena především na oblast bezpečnosti obyvatel, dále oblast životního prostředí a jeho ochranu, oblast ochrany lidského zdraví, zejména v pracovněprávních vztazích s ohledem na práci s bezpečným vyhrazeným technickým zařízením. Kromě práce v terénu pověřená organizace prověřuje odbornou způsobilost fyzických osob k montáži, opravám, revizím a zkouškám vyhrazených technických zařízení a uděluje o tom osvědčení, a současně prověřuje odbornou způsobilost právnických a podnikajících fyzických osob a vydává k tomu oprávnění.
Odborná činnost pověřené organizace je zpoplatněna, přičemž poplatníkem je osoba, která požaduje provedení odborné činnosti pověřenou organizací.
Dotčenými subjekty jsou tedy zejména provozovatelé vyhrazených technických zařízení, montážní organizace, právnické a fyzické osoby podnikající v oblasti výroby, montáže, oprav, revizí nebo zkoušek vyhrazených technických zařízení, fyzické osoby odborně způsobilé ke zkouškám, revizím, opravám, montážím nebo obsluze vyhrazených technických zařízení, nebo zaměstnavatelé těchto osob, popřípadě další osoby, v jejichž prospěch jsou předmětné činnosti organizace státního odborného dozoru prováděny.
Posledních 15 let je Technická inspekce České republiky zcela finančně soběstačná organizace i za cenu nemožnosti provádět investice do systému a s dopady na konkurenceschopnost organizace jako zaměstnavatele.
Výše poplatků je na totožné úrovni již 10 let a s ohledem na zvýšení nákladů na běžný provoz (energie, mzdy apod.) a nárust míry inflace na úroveň 48 %, nelze o finanční soběstačnosti pověřené organizace již uvažovat, jak to předkladatel uváděl v roce 2013 v odůvodnění k vyhlášce č. 461/2013 Sb.
Návrh je předkládán s cílem upravit nařízení vlády tak, aby došlo k zohlednění vývoje nákladů na činnosti, které pověřená organizace provádí v souladu s § 6 odst. 1 písm. a) až g) zákona o VTZ. Navrhovaná výše poplatků bude úměrná náročnosti a rozsahu těchto činnosti a nákladům pověřené organizace s nimi spojenými, přičemž v důsledku zvýšení příjmů se předpokládá, že pověřená organizace se stane zcela finančně soběstačná. Fakticky se navrhuje upravit výši poplatků na maximální výši zákonného limitu stanoveného zákonem o VTZ.
Návrh nařízení vlády tak zvýší poplatky za odbornou činnost o cca 25 % až 50 %
Návrh novelizace nařízení vlády č. 60/2022 Sb., o sazbách poplatků za odbornou činnost pověřené organizace v oblasti bezpečnosti provozu vyhrazených technických zařízení, mění poplatky takto:
- V § 2 písm. a) bodě 1 a § 2 písm. l) bodě 4 se částka „2 000 Kč“ nahrazuje částkou „2 500 Kč“.
- V § 2 písm. a) bodě 2 a § 2 písm. b) a c) se částka „1 250 Kč“ nahrazuje částkou „1 600 Kč“.
- V § 2 písm. d) se částka „3 000 Kč“ nahrazuje částkou „3 800 Kč“.
- V § 2 písm. e) se částka „650 Kč“ nahrazuje částkou „900 Kč“.
- V § 2 písm. f) se částka „130 Kč“ nahrazuje částkou „200 Kč“.
- V § 2 písm. g) se částka „3 400 Kč“ nahrazuje částkou „4 300 Kč“.
- V § 2 písm. h) se částka „1 600 Kč“ nahrazuje částkou „2 000 Kč“.
- V § 2 písm. i) se částka „750 Kč“ nahrazuje částkou „1 000 Kč“.
- V § 2 písm. j) se částka „200 Kč“ nahrazuje částkou „300 Kč“.
- V § 2 písm. k) a písm. o) se částka „100 Kč“ nahrazuje částkou „200 Kč“.
- V § 2 písm. l) bodě 1 se částka „4 550 Kč“ nahrazuje částkou „5 700 Kč“.
- V § 2 písm. l) bodě 2 se částka „3 900 Kč“ nahrazuje částkou „4 900 Kč“.
- V § 2 písm. l) bodě 3 se částka „2 750 Kč“ nahrazuje částkou „3 500 Kč“.
- V § 2 písm. m) se částka „700 Kč“ nahrazuje částkou „900 Kč“.
- V § 2 písm. n) bodě 1 se částka „1 800 Kč“ nahrazuje částkou „2 300 Kč“.
- V § 2 písm. n) bodě 2 se částka „1 500 Kč“ nahrazuje částkou „1 900 Kč“.
- V § 2 písm. n) bodě 3 se částka „1 100 Kč“ nahrazuje částkou „1 400 Kč“.
- V § 2 písm. n) bodě 4 se částka „850 Kč“ nahrazuje částkou „1 100 Kč“.
- V § 2 se na konci písmene o) tečka nahrazuje čárkou a doplňují se písmena p) a q), která znějí:
„p) § 13 odst. 1 písm. p) zákona 4 100 Kč,
q) § 13 odst. 1 písm. q) zákona 200 Kč.“.
Účinnost tohoto nařízení je navrhována od 1. ledna 2025