Doc. RNDr. Dana Procházková, DrSc.
ČVUT v Praze
Předložený článek shrnuje základní poznatky o práci s riziky z pohledu požadavků na technologická zařízení, kterými se zajišťuje pro lidi bezpečný svět s potenciálem rozvoje [1]. Velká technologická / technická díla jsou víc než jen množina technických částí zařízení a součástek; jde o soubor vzájemně propojených otevřených systémů (tzv. systém systémů – SoS), který se nachází v dynamicky proměnném světě. Jejich požadované charakteristické rysy jsou: velký rozměr; velký výkon; použití více technologií; složení se z několika autonomních částí, které mohou pracovat samostatně a být vyvíjeny nezávisle; vysoká bezpečnost, tj. funkčnost a spolehlivost i nízké ohrožení chráněných aktiv vlastních i veřejných, a to za podmínek normálních, abnormálních i kritických [2]. V dané souvislosti rozlišujeme zabezpečený systém (systém ochráněný před všemi riziky) a bezpečný systém (systém, který je zabezpečený a při svých kritických podmínkách neohrožuje sebe, ani své okolí) [2].
Rizika a jejich zdroje
Technologická zařízení mohou poškodit vnitřní i vnější škodlivé jevy (pohromy), a to včetně chování lidí, kteří je vytváří a provozují [1-3]. Časté příčiny škod na technologickém zařízení a jeho okolí způsobují tzv. organizační havárie, které spočívají v tom, že se buď se nezváží všechny pohromy, anebo se podcení jejich velikost [2,4].
Protože složitá technologická zařízení jsou obvykle vybavena drahou technologií, dochází při odezvě na nouzové situace často ke konfliktu mezi provozními inženýry a bezpečnostními složkami zacílenými na ochranu lidí [2,4,5], protože inženýři jsou vzdělávání i cvičení ke zvládání normálních, abnormálních i kritických podmínek a k respektování ochrany technologií, protože provoz technologií jim poskytuje práci, tj. i obživu. Na základě pro-aktivního přístupu, který je vlastní projektovému a procesnímu řízení, se řešení konfliktů předem připravuje, a to: sestavením plánu pro řízení rizik, který je odsouhlasen předpokládanými zúčastněnými stranami.
V inženýrské praxi v rámci strategického řízení je riziko R chápáno jako pravděpodobná velikost ztrát, škod a újmy na chráněných aktivech, které jsou spojené s jistou pohromou o velikosti ohrožení Hv konkrétním objektu, a rozpočtené na jednotku plochy a času. Proto je riziko závislé na velikosti ohrožení (které představuje konkrétní pohroma v daném místě) a místní zranitelnosti.
Problematika určení správné velikosti ohrožení je zásadní, a její podcenění vede k vysokým ztrátám a škodám (příklad ze dne 11. 3. 2011: jaderná elektrárna Fukushima byla poničena tsunami, protože při stanovení ohrožení se vzala jen data od r. 1890; 30 km vzdálená jaderná elektrárna Onagawa odstavila bez ztrát, protože při stanovení ohrožení byla vzata v úvahu data od r. 896) [2,4].
Riziko je dáno vztahem:
ve kterém H je ohrožení od sledované pohromy v místě / objektu; Ai jsou hodnoty sledovaných aktiv, i = 1,2,…,n; Zi – zranitelnosti aktiv, i = 1,2,…,n; F je ztrátová funkce, která závisí též na Pi jsou pravděpodobnosti výskytu poškození aktiv (podmíněné pravděpodobnosti), O je zranitelnost ochranných opatření, S je sledované území / objekt, t je čas měřený od vzniku škodlivého jevu, T je čas, po který vznikají ztráty, t je perioda opakování pohromy o velikosti H.
Na základě současných znalostí přímé škody, ztráty a újmy na aktivech umíme určit, když vybereme určitý scénář pohromy [3]; neumíme správně určovat škody, ztráty a újmy spojené s vazbami a toky v systémech systémů, kterými jsou složitá technologická zařízení [2,4].
Pro práci s riziky se používá procesní model na obrázku 1. V případě, že monitoring technologického zařízení ukáže významné odchylky od požadavků na bezpečnost, tak se provádí korekce vyznačené na obrázku 1 zpětnými vazbami 1,2,3,4; přičemž postup dle 1 je nejlevnější; když nestačí, je třeba použít další možnosti.
Obr. 1 – Procesní model pro práci s riziky.
Při práci s riziky si je třeba uvědomit, že úkolem řízení rizika je najít optimální způsob, jak vyhodnocená rizika snížit na požadovanou společensky přijatelnou úroveň, případně je na této úrovni udržet [3]. Základní principy při práci s riziky jsou: být proaktivní; domýšlet možné důsledky; správně určovat priority veřejného zájmu; myslet na zvládnutí problémů; zvažovat synergie; a být ostražitý. V případě, že sledované riziko není přijatelné, tak je třeba zvážit situaci a vybrat některou z dále uvedených činností: vyhnutí se riziku (tj. nezahájit nebo nepokračovat v činnostech, které jsou zdrojem rizika, když to jde – u přírodních pohrom to nejde); odstranění zdrojů rizik (tj. zabránění vzniku pohrom, když to jde – u přírodních pohrom to nejde); snížení pravděpodobnosti výskytu rizika, tj. výskytu větších pohrom (např. snížením množství nebezpečných chemických látek v podnicích, když to jde – u přírodních pohrom to nejde); snížení závažnosti dopadů rizika (tj. příprava zmírňujících opatření jako jsou varovací systémy, systémy odezvy a obnovy); sdílení rizika (tj. rozdělení rizika mezi zúčastněné a pojišťovny); či retence rizika.
Podle Mezinárodní organizace pro standardizaci kvalifikované řízení rizik [2,4] musí respektovat:
- Řízení rizik musí být nedílnou součástí systému řízení sledované entity.
- Řízení rizik musí být obsaženo v každém procesu rozhodování sledované entity.
- Řízení rizik se musí explicitně zabývat nejistou a neurčitostí v procesech a podmínkách sledované entity a jejího okolí.
- Řízení rizik musí být systematické a strukturované.
- Řízení rizik musí vycházet z nejlepších dostupných informací.
- Řízení rizik musí být dynamické a vhodně reagovat na různé změny.
- Řízení rizik musí být uzpůsobeno každé instituci.
- Řízení rizik musí mít na zřeteli vliv člověka (lidský faktor).
- Řízení rizik musí mít schopnost neustálého zlepšování.
Inženýrské přístupy spojené s vypořádáním rizik technických děl
V důsledku tradičního oddělování zdrojů rizik na rizika spojená s člověkem a rizika jiná se vyvinuly dvě oddělené disciplíny, a to: řízení a inženýrství zacílené buď na realizaci zabezpečených technických děl, anebo na bezpečnost technických děl [2,4]. Oba typy pracují s riziky a spoléhají na princip ochrana do hloubky (Defence-In-Depth), požadují řízení pomocí systému řízení bezpečnosti technického zařízení jako celku (SMS). Když se aplikují odděleně, vznikají zmatky ve stanovení priorit, což vede k existenci konfliktů a je nutno provádět optimalizaci opatření. Nesprávné priority přináší škody, např. v důkladně zabezpečeném objektu uhořeli lidé, protože při požáru nemohli objekt opustit; pilot Andreas z Germanwings mohl navést letadlo do horského masívu Alp, protože pancéřové dveře nešly zvenku otevřít aj.). Východiskem je použití konceptu integrální bezpečnosti, který vychází ze zvažování všech jevů, které mohou území i technologické zařízení poškodit (tzv. přístup All-Hazard-Approach), který oba nástroje inherentně propojuje [2,4].
Na základě výše uvedených faktů jsou technická díla složité systémy, což znamená, že chování celku nelze odvodit z chování jednotlivých částí a za jistých podmínek dochází k výskytu neočekávaných jevů, které vedou ke zničení nebo selhání funkčnosti daného zařízení [2,4]. Proto se v praxi sledují specifické vlastnosti, jako:
- interoperabilita (tj. schopnost technického zařízení jako celku plnit kvalitně dané úkoly za normálních, abnormálních i kritických podmínek),
- integrita bezpečnosti (SIL), která se většinou sleduje ve spojení s lidskými chybami (při specifikaci, návrhu, instalaci, údržbě, modifikaci apod.),
- kritičnost (tj. míra s jakou může dojít k úrazu osob, zničení materiálu, škodě či jiným ztrátám na aktivech – jde o prahovou hodnotu, pod níž je stav sledovaného zařízení žádoucí a opačně),
- provozní spolehlivost, která zajišťuje, že systém plní stanovené požadavky a jeho provoz vyhovuje stanoveným podmínkám (rozkládá se na dvě základní vlastnosti, kterými jsou zranitelnost a odolnost).
Bezpečnost složitých technických děl
Problémy složitých technických děl, které způsobují neplánovaná a nežádoucí propojení [2,4,5], jsou důsledkem:
- náhle vynořeného rysu chování, který nelze odvodit ze znalostí o chování komponent (jde o tzv. emergenci),
- hierarchičnosti,
- samo organizovanosti,
- rozmanitých řídících struktur, což vše dohromady připomíná chaos.
Proto při zajištění bezpečnosti složitých technických děl je nutný mnoho oborový a mezioborový přístup [2,4,5], kterým se musí zařídit jejich:
- existenci (schopnost zajistit rovnováhu),
- efektivnost (schopnost vyrovnat se s nedostatkem zdrojů),
- volnost (schopnost dobře zvládat výzvy z okolí),
- bezpečí (schopnost ochránit se před jevy uvnitř i vně),
- adaptaci (schopnost přizpůsobit se vnějším změnám),
- a koexistenci (schopnost měnit své chování tak, aby chování reagovalo na chování a orientaci dalších systémů a aby je daný systém neohrožoval a ony neohrožovaly jeho).
Z hlediska současného poznání [2,4,5] před námi dnes stojí minimálně dva úkoly:
- řešit problém funkčnosti souboru vzájemně propojených (tj. závislých) objektů a infrastruktur za normálních, abnormálních a kritických podmínek,
- vyhledat kritické stavy složitého zařízení, které jsou nepředvídatelné, anebo jsou důsledkem závažné chyby obsluhy, a za jistých podmínek mohou přejít do vysoce nežádoucích, tj. vysoce nepřijatelných stavů, tj. do stavů, ve kterých je ohrožena samotná existence zařízení, anebo dokonce lidí, a které obvykle označujeme jako krizové.
Systém řízení bezpečnosti
Cílem práce s riziky je zajistit, aby technické dílo bylo bezpečným nebo alespoň zabezpečeným objektem [2,4]. Systém řízení bezpečnosti (SMS) technického díla má cíl zvyšovat bezpečnost a provádí to na základě snižování rizik na úroveň přijatelného rizika. Má široko akceptované priority [2,4], jak zvládnout nebezpečí, kterými jsou:
- eliminovat zdroje nebezpečí,
- redukovat (omezit) možné dopady, tj. možná nebezpečí pro chráněná aktiva,
- zvládnout rizika,
- lokalizovat a zmírňovat škody.
Základní hlediska pro řízení rizik technologických zařízení (TZ) [2,4] jsou:
- Jde o složitý socio-technologický systém typu SoS, který musí být bezpečný po celou dobu životnosti, a proto řízení rizik musí být zacíleno na integrální bezpečnost a být ve všech aspektech ucelené, systémové a proaktivní.
- Jde o složitý socio-technologický systém, který po celou dobu životnosti musí plnit kvalitně úkoly a ani při svých kritických podmínkách neohrozit sebe ani své okolí (tj. aplikuje All-Hazard-Approach, Defence-In-Depth, má program na neustálé zvyšování bezpečnosti a kultury bezpečnosti).
- Složitá technologická zařízení (jaderné elektrárny, dálnice, přehrady, velká letiště, velké výrobní celky apod.) jsou důležitá pro zajištění základních funkcí státu, a mnohá i celé EU, a proto se povinnosti při vypořádání rizik se rozdělují mezi všechny zúčastněné.
Zásady řízení rizik složitých technických děl
Z pohledu bezpečí a rozvoje lidí, území i státu je řízení rizik složitých technických děl a zařízení (TZ) důležité ve dvou oblastech:
A. Oblast propojující veřejnou správu a management TZ.
B. Oblast věcná zabývající se daty, metodami, materiálovými a technickými záležitostmi, organizačními, právními, finančními a personálními záležitostmi přímo v TZ.
Zásady pro řízení rizik TZ na úseku propojení veřejné správy a managementu TZ jsou stanoveny pro úrovně [4]:
A1 – politickou (parlament, vláda, veřejná správa);
A2 – strategickou (veřejná správa, vlastník, investor, provozovatel);
A3 – taktickou (veřejná správa, vlastník, investor, provozovatel);
A4 – operativní / funkční (provozovatel); a A5 – technickou (provozovatel).
Výsledky kritické analýzy a posouzení autorky ukázaly počty zásad uvedené v tabulce 1; konkrétní zásady jsou v detailní publikaci [4].
Zásady pro řízení rizik TZ ve věcné oblasti na úsecích jsou pro úseky [4]:
B1 – Koncepce TZ a způsob řízení TZ;
B2 – Požadavky na data, metody a techniky, které zajišťují kvalitní rozhodování a řízení TZ; B3 – Postupy pro správné umístění, kvalitní projekt, výstavbu a provoz TZ;
B4 – Zajištění kontinuity provozu TZ a podpory základních funkcí státu, tj. veřejného zájmu. Výsledky kritické analýzy a posouzení autorky ukázaly počty zásad uvedené v tabulce 2; konkrétní zásady jsou v detailní publikaci [4].
Tabulka 1 – Zásady pro řízení rizik TZ na úseku propojení veřejné správy a managementu TZ
Tabulka 2 – Zásady pro řízení rizik TZ ve věcné oblasti pro: vlastníka, investora, provozovatele, odborný management, zaměstnance, inspektory, kontraktory, participující odborníky a další zúčastněné
Protože zdrojů, sil a prostředků na bezpečnost, tj. na řízení rizik, není nikdy dostatek, je třeba z důvodů hospodárnosti postupovat následovně:
- rizika určovat jen pomocí dat a metod, které zajistí kvalitní podklady pro rozhodování o vypořádání rizik na příslušné úrovni řízení,
- na strategické úrovni řízení a inženýrského vypořádání rizik je nutné řešit rizika TZ tak, že ho chápeme jako SoS – jde o zajištění dlouhodobé existence a rozvoje TZ i jeho okolí,
- na taktické a funkční úrovni řízení a inženýrského vypořádání rizik je nutné řešit rizika TZ způsobem zaměřeným na bezpečný systém,
- na technické a funkční úrovni řízení a inženýrského vypořádání rizik lze řešit rizika TZ způsobem zaměřeným na zabezpečený systém, jen tehdy, když výskyt možných škod v okolí systému je málo pravděpodobný, anebo škody jsou přijatelné (např. manipulace s nádrží s vysoce nebezpečnou látkou již do předmětné kategorie nepatří).
Závěr
Analýza současné situace ukazuje, že umíme systematicky zvládnout řadu nežádoucích procesů, tj. poruch a selhání, které dokážeme předem odhalit. Někdy se však vyskytne vzájemné propletení řady zdánlivě nesouvisejících faktorů a v důsledku nelinearit v systému vznikají velmi atypické havárie (černé labutě, dračí králové atd.). Proto nyní připouštíme, že složité kritické objekty jsou z různých důvodů čas od času v nestabilním stavu a vznikají organizační havárie, kaskády selhání bez zjevné příčiny, neobvyklé jevy apod., tj. připouštíme nejistoty náhodné i epistemické (znalostní) v jejich chování. Z důvodu zajištění bezpečnosti kritických objektů a ochrany lidí musíme připravovat řešení odezvy pro možné případy, kdy se realizují rizika z příčin, které nelze odhalit pravděpodobnostními přístupy, a budovat pro ně náhradní zdroje vody a energie, specifické systémy odezvy a specifický výcvik inženýrů a záchranářů.
Literatura
[1] PROCHÁZKOVÁ, D. Strategické řízení bezpečnosti území a organizace. ISBN: 978-80-01-04844-3. Praha: ČVUT 2011, 483p.
[2] PROCHÁZKOVÁ, D. Bezpečnost složitých technologických systémů. ISBN: 978-80-01-05771-1. Praha: ČVUT 2015, 208p.
[3] PROCHÁZKOVÁ, D. Analýza a řízení rizik. ISBN: 978-80-01-04841-2. Praha: ČVUT, Praha, 2011, 405p.
[4] PROCHÁZKOVÁ, D. Zásady řízení rizik složitých technologických zařízení. e-ISBN: 78-80-01-06182-4. Praha: ČVUT 2017, 364p. http://hdl.handle.net/10467/72582
[5] PROCHÁZKOVÁ, D. Základy řízení bezpečnosti kritické infrastruktury. ISBN: 978-80-01-05245-7. Praha: ČVUT 2013, 223p.