Dne 31. října 2021 došlo k mimořádné události na lanové dráze Liberec‑Horní Hanychov – Ještěd s tragickými následky. Při provozu lanové dráhy došlo v neděli 31. října 2021 v 13,38 hod. k přetržení tažného lana lanové dráhy, následné nezajištěné jízdě vozu číslo 2 po nosném laně a jeho pád do prostoru svahu hory Ještěd v blízkosti traťové podpěry. Při dopadu byla usmrcena jedna osoba a došlo k destrukci vozu číslo 2. Celková škoda se pohybuje okolo 10 000 000 Kč. Při mimořádné události zemřel průvodčí jedoucí v předmětné kabině. Z druhé kabiny lanové dráhy bylo evakuováno 13 cestujících a průvodčí.
Bezprostřední příčinou bylo přetržení tažného lana v blízkosti pouzdra koncovky vozu č. 2 vlivem jeho přetížení tahem, kdy významným prvkem přispívajícím k procesu poškození byla zjištěná výrazná koroze jednotlivých drátů tažného lana, která vedla k oslabení jejich průřezu.
Bezprostřední příčiny následného pádu vozu č. 2 jsou podle Drážní inspekce dvě:
- provozování lanové dráhy bez prvků zajišťujících automatickou aktivaci vozové brzdy, které byly v minulosti v rozporu s právními předpisy, normami a technickou dokumentací lanové dráhy neoprávněně odstraněny. Konkrétně se jednalo o skutečnost, že prvky automatické aktivace vozové brzdy byly neoprávněně odebrány před více než 30 lety;
- uznávání lanové dráhy jako způsobilé k provozu přes zjevné rozpory skutečného stavu s právními předpisy, normami a technickou dokumentací, které způsobilost k provozu vylučovaly, odborně způsobilými osobami provádějícími pravidelné kontroly, revize, prohlídky a zkoušky.
Podle Drážní inspekce přispěly k mimořádné události dva faktory:
- dlouhodobá absence jednoznačných technologických postupů údržby a kontrol lanové dráhy (včetně absence záznamů o údržbě), a s tím související nedůsledný přístup zaměstnanců k provádění činností dle vnitřních předpisů;
- nevyloučení střetů zájmu při provádění technické prohlídky a zkoušky určeného technického zařízení.
Drážnímu úřadu:
- zajistit, aby technologické postupy obsažené ve vnitřních předpisech provozovatelů definovaly konkrétní posloupnosti úkonů pro konkrétní funkce zaměstnanců, zejména v případě údržby a kontrol zařízení;
- provést u provozovatelů lanových drah mimořádnou kontrolu plnění požadavků na evidenci údržby a kontrol podle ČSN EN 1709, příp. zajistit, aby provozovatelé lanových drah dodržovali požadavky na evidenci údržby a kontrol podle ČSN EN 1709;
- zajistit, aby záznamy z měření odezvy pohonů lanových drah na řídicí signály byly povinnou přílohou technické prohlídky a zkoušky, veškeré úpravy softwaru řídicích systémů byly evidovány a původní verze softwaru archivovány;
- namátkově provádět kontrolní činnost mj. během provádění revizí nebo prohlídek a zkoušek určených technických zařízení lanových drah; za tímto účelem zajistit, aby osoby oprávněné k provádění revizí, prohlídek a zkoušek byly povinny hlásit Drážnímu úřadu v časovém předstihu termíny provádění těchto činností;
- zajistit kompetence a nestrannost právnických osob pověřených k provádění technických prohlídek a zkoušek určených technických zařízení lanových drah mj. tím, že právnická osoba bude muset mít platnou akreditaci pro inspekční orgán typu A, podle ČSN EN ISO/IEC 17020, v potřebném rozsahu činností, vydanou akreditačním orgánem, který je signatářem EA MLA;
- zajistit kompetence a nestrannost fyzických osob oprávněných k provádění prohlídek a zkoušek určených technických zařízení lanových drah,, zejména vyloučit provádění prohlídek a zkoušek určených technických zařízení lanových drah fyzickými osobami, které by mohly být ovlivněny komerčními, finančními a jinými zájmy, jenž by mohly ovlivnit jejich technický úsudek, zejména osob v pracovněprávním vztahu s provozovatelem.
Ministerstvu dopravy:
- zasadit se o změny právních předpisů navrhované Drážním úřadem v souvislosti s realizací jemu určených bezpečnostních doporučení.
Drážní inspekce zveřejnila na svém webu ve spolupráci se sdělovacími prostředky dne 3. 11. 2021 výzvu veřejnosti týkající se zaslání fotografií (z posledních přibližně 2 měsíců před vznikem MU) uchycení tažného lana k běhounu, samotných běhounů, závěsů, vodicích kladek či lan samotných. V průběhu dalších dnů dorazilo několik desítek podnětů občanů, institucí či jiných subjektů. Zajímavostí na vysetřování je, že Drážní inspekce navázala spolupráci s italským vyšetřovacím orgánem – Direzione generale per le investigazioni ferroviarie e marittime z důvodu, že dne 23. 5. 2021 došlo k obdobné mimořádné události v Itálii v Piemontu na lanové dráze Stresa – Mottarone. Se zástupci italských vyšetřovatelů pak inspektoři Drážní inspekce řešili použité postupy a okolnosti, které mohly vést ke vzniku havárie.
Závěrečná zpráva o výsledcích šetření mimořádné události
Dokument Závěrečné zprávy z vyšetřování Drážní inspekce má 121 stran a je k dispozici ke stažení z níže uvedeného odkazu.
Vyjádření Českých drah k Závěrečné zprávě Drážní inspekce o výsledcích šetření mimořádné událost pádu vozu lanové dráhy „Liberec-Horní Hanychov – Ještěd“
České dráhy se musí s kompletním zněním závěrečné zprávy Drážní inspekce o příčinách tragického pádu lanové dráhy Liberec-Horní Hanychov – Ještěd detailně seznámit. Nicméně na základě dosavadních poznatků je možné již nyní konstatovat následující:
Provoz lanové dráhy je vysoce regulovaná činnost, která je možná pouze na základě úředního povolení a pouze na základě vydaného Průkazu způsobilosti (obdoba technického průkazu u auta). Průkaz způsobilosti je vydáván po předchozí technické prohlídce a zkouškách a následně je dodržování bezpečnostních předpisů a pravidel kontrolováno státním dozorem a musí být prováděny pravidelné revize.
Lanová dráha na Ještěd byla provozována na základě platného Průkazu způsobilosti vydaného Drážním úřadem. České dráhy po celou moderní historii (po roce 1990) disponovaly vždy veškerými úředními povoleními, schváleními a ověřeními potvrzujícími, že faktický stav lanové dráhy, a to včetně absence automatické vozové brzdy, odpovídá bezpečnostním požadavkům pro její provoz v souladu s platnou legislativou a všemi obecně závaznými předpisy. Od roku 1996 proběhla na lanové dráze celá řada kontrol Drážní inspekce, Drážního úřadu a dalších orgánů státní správy, byly prováděny pravidelné revize, které nikdy technický stav lanové dráhy nezpochybnily. Současně tyto kontroly nikdy nekonstatovaly, že by jakýkoliv bezpečnostní prvek chyběl. Pokud by totiž při kontrole bylo zjištěno, že technický stav nezaručuje bezpečnost lanové dráhy, nebo zařízení nemá vlastnosti schváleného typu, případně nemá platný Průkaz způsobilosti či nejsou u něj prováděny pravidelné technické prohlídky, musel by Drážní úřad rozhodnout o nezpůsobilosti lanové dráhy k provozu, k čemuž nikdy nedošlo.
Drážní úřad tak po celou dobu provozu lanové dráhy Liberec-Horní Hanychov – Ještěd na základě vydaných Průkazů způsobilosti deklaroval správnou a bezchybnou funkci lanové dráhy a technickou způsobilost kabin lanové dráhy.
Pro České dráhy představuje bezpečnost cestujících i zaměstnanců absolutní prioritu a opakovaně se zaměřují na neustálé zlepšování bezpečnostních standardů, které pomáhají minimalizovat bezpečnostní rizika.
Zdroj: Drážní inspekce, České Dráhy
Foto: Drážní inspekce