První veřejnou vodíkovou plnicí stanici v ČR uvedla do provozu společnost VÍTKOVICE, a. s. Plnička zabírá zhruba 90 m2, je určena pro osobní vozidla a stojí u vjezdu do výrobního areálu Cylinders Holding v Ostravě. Stanice je registrována do evropské sítě vodíkových stanic (https://h2.live/en/).
„Celková investice byla zhruba 15 milionů korun. Vybudování nám od vydání stavebního povolení trvalo dva měsíce. Při výběru technologie jsme už předem počítali s nízkou energetickou náročností, což se povedlo.
Rodan Broskevič, předseda představenstva Vítkovice, a.s.
Plnička je zajímavá pro firemní flotily i jednotlivé vlastníky osobních vozidel. Jako další krok plánujeme vybudování větší, už multifunkční plnicí stanice.“
Stanice se kromě stavebních prvků a inženýrských sítí skládá ze tří základních částí: odolného zásobníku vodíku o objemu 7,26 tisíce m3, kompresoru a výdejního stojanu. Vysokotlaké nádoby pro plničku dodala skupina Cylinders Holding, další části dodávaly firmy APT, spol. s.r.o. a Vítkovice IT Solutions. Vodíkem stanici naplnila společnost Messer Technogas s.r.o. Stanice je koncipována jako menší, aby vyšla co nejrychleji vstříc potřebám zavádění vodíkových technologií do běžné praxe.
„Je dobře, že Vítkovice umístily malou, ekonomickou plničku s malou spotřebou elektřiny na dohled od science centra v Dolních Vítkovicích. Nová technologie bude vidět pár kroků od míst, kde se o těchto věcech učí studenti, kde probíhají vodíková školení pro firmy a podobné aktivity.“
Jan Světlík, generální ředitel Cylinders Holding
Skupina produkuje inteligentní komplexní řešení pro skladování a dopravu vodíku a její dceřiná firma Vítkovice Cylinders má v těsném sousedství nové vodíkové plničky moderní výrobní zázemí.
V tuto chvíli běží první česká veřejná vodíková plnička ve zkušebním provozu v pracovních dnech od 7 hodin ráno do 17:00. Osobní vodíkové vozidlo si lze bez ohledu na objem nádrže natankovat za zaváděcí jednotnou cenu, která je 2.500 korun, resp. 100 euro. Kapacita plničky stačí modulově (při zvětšení kapacity vysokotlakého zásobníku) pro naplnění až 40 vodíkových aut typu Toyota Mirai nebo Hyunday Nexo, zatím se počítá s plněním okolo deseti aut denně.