Více než 40 let stará nákladní lanovka státního hradu Bezděz prošla kompletní rekonstrukcí a od jara letošního roku je opět v plném provozu. Výstavba 139 metrů dlouhé lanové dráhy započala vloni a vyžádala si investici ve výši bezmála 34 milionů korun. Bezpečné a plynulé fungování lanovky, které je nezbytné pro provoz hradu, nově zajišťují technologie společnosti Schneider Electric.
Lanovka z 80. let měla odhadovanou životnost pět let, nakonec ale výrazně přesluhovala a v provozu zůstala až do konce roku 2023. Potřeba obnovy byla naléhavá, stará lanovka již vykazovala značnou poruchovost. Pro hrad je přitom její fungování klíčové, bez něj by běžný provoz nebyl možný. Pomocí lanovky se na hrad dopravuje voda nebo zásoby do místního kiosku, opačným směrem zase putují například fekálie z ekologických záchodů. Nahoru a dolů jezdí klidně i šestnáctkrát za den, přičemž nejtěžší náklad smí vážit bezmála půl tuny.
Automatizační systém lanové dráhy zajistila firma GearMe, která vsadila na osvědčené technologie Schneider Electric. Pro jeho řízení využila koncept Ecostruxure Machine včetně řídicího systému Modicon M262 a frekvenčních měničů Altivar. Jedním z klíčových požadavků bylo zamezit vstupu nepovolaným osobám. To zajistila chytrá čidla s bezpečnostními funkcemi. Lidé se totiž v lanovce za normálních okolností přepravovat nesmí, jedinou povolenou výjimkou je revizní technik, který do vozíků nasedá při pravidelných kontrolách.
„Bezpečnost je prioritou. Pokud nepovolaná osoba vstoupí do chráněného prostoru lanovky, ultrazvukové bezpečnostní čidlo pošle signál do PLC a lanovka se okamžitě zastaví,“ vysvětluje fungování technologie produktový manažer Schneider Electric, Michal Křena.
Výzvou při rekonstrukci byla otázka propojení komunikačních sběrnic mezi horní a dolní stanicí lanovky. Taková situace se běžně řeší natažením kabelu po zemi, zde to ale kvůli náročnému skalnatému terénu nebylo možné. Proto byl optický kabel „schován“ netradičně do nitra nosného lana, na kterém je lanovka umístěna.
„Sběrnice jsou v podstatě komunikační kanály, které umožňují přenos dat a informací mezi různými částmi lanovky. Díky tomuto propojení může systém lanovky fungovat jako jeden celek, zajišťovat bezpečnost a plynulost provozu, tedy reagovat na aktuální situaci v reálném čase,“ přibližuje Michal Křena ze Schneider Electric.
Lanovky zajišťují zásobování Bezdězu už několik století. První improvizovaná lanovka se na hradě objevila v 17. století během stavby opevnění za Albrechta z Valdštejna. Tehdy se materiál údajně vyvážel po dřevěném žlabu taženém větrným kolem umístěným na vrcholu kopce. Dnes je Bezděz jedinou památkou v Česku, která se moderní lanovkou tohoto typu může pochlubit.
Hrad Bezděz patří k nejlépe zachovaným hradům ze třináctého století v Česku a letos slaví významné výročí – 760 let od svého založení. Mezi návštěvníky se historická pevnost dlouhodobě těší velké oblibě, každoročně na ni zavítají desetitisíce lidí.